Næsten alle danskere har et TV: 'Løvens Hule'-forretning har fundet løsningen på stort problem

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Virksomheden har nu fundet en løsning.

Lige nu læser andre også

De fleste har et tv, de færreste har noget pænt at stille det på - og det må jo siges at være et problem i den perfekthedskultur, der findes i dagens Danmark.

Men måske kan det problem forsvinde helt.

Den Ribe-baserede møbelvirksomhed KRISTIAN JUUL har fundet en løsning på med en serie tv-standere i tidløst, dansk design, som i torsdagens udgave af Løvens Hule fik investorerne til at spærre øjnene op.

De staffeli-lignende standere giver tv-miljøet en helt ny dimension og passer perfekt ind i en tid, hvor boligindretningen ændres oftere og oftere. Der var lys i løveøjnene ved synet af de smukke tv-standere, som fik en investering på 300.000 kroner fra Morten Larsen og Tahir Siddique med hjem.

Det skriver Lange PR i en pressemeddelelse.

Få ting i boligindretningen har ændret sig så markant som tv’et. På få årtier er det gået fra at være en kasse i en reol med tilhørende cd- og dvd-bokse til nutidens ultratynde fladskærme, hvor langt de fleste streamer de kanaler og film, de ønsker at se. I modsætning til tidligere kan de nye tv-skærme meget lettere flyttes rundt og dermed indgå i skiftende boligindretninger, men det kræver en flytbar stander, hvis man vil undgå at hænge skærmen på væggen.

Det er det behov, Mads Kristian Madsen og Magnus Juul Madsen har specialiseret sig i at opfylde. Under brandet KRISTIAN JUUL har de to unge iværksættere udviklet en serie enkle og elegante tv-standere i massivt egetræ og valnød, som har klare referencer til klassisk dansk design.

Den første tv-stander Kaya var i 2022 nomineret til en Danish Design Award, og den har siden fået følgeskab af flere tv-standere, en serie opbevaringsmøbler til vinylplader samt en række tilbehørsprodukter, som alle er udført i samme kvalitetsmaterialer og med samme høje æstetik som i de oprindelige danske designklassikere. 

Med afsæt i et globalt udbredt produkt som tv’et og med tydelige referencer til dansk design er kimen lagt til et nyt eksporteventyr. Det var den forretningsidé, de to iværksættere præsenterede i Løvens Hule med så stor overbevisning, at de fik både Morten Larsen og Tahir Siddique med ombord som investorer. For en samlet investering på 300.000 kroner fik de to investorer hver især 10 procent af forretningen.

"Vores mission er at integrere elektroniske apparater i hjemmet på en funktionel og æstetisk måde tilpasset den moderne boligindretning. Vi ved, at vi har fat i noget rigtigt, som kan blive stort, men vi mangler kompetencerne til at komme videre. Vores styrke ligger inden for produktudvikling og design, men vi ved ikke noget om at opbygge og skalere en virksomhed. Vi er meget bevidste om, at Danmark er vores træningsbane, men der findes tv-fladskærme, som skal placeres på et eller andet over alt i verden, så markedsmulighederne for os er kæmpestore, hvis vi griber det rigtigt an. Derfor er vi enormt glade for at få Morten og Tahir ind i vores ejerkreds, for de har både erfaringen og netværket, der kan hjælpe os med at få nogle større forhandleraftaler og komme ud på nye markeder", siger medstifter og direktør i KRISTIAN JUUL, Magnus Juul Madsen. 

Virksomheden startede som et hobbyprojekt i 2019 og er siden vokset organisk. I 2023 var omsætningen 53 procent højere end budgetteret, og Magnus Juul Madsen tiltrådte samme år som direktør på fuld tid. Hidtil har kold canvas ført til en række mindre forhandleraftaler, men målet er at få KRISTIAN JUUL ind i high-end møbelforretninger og større radio- og tv-butikker. Produkterne er alle designet med flatpacking for øje, så de kan transporteres med mindst mulig klimabelastning. De produceres i Tyrkiet og distribueres fra et moderne lager i Ribe. 

"De fleste kender udfordringerne med at skulle placere en tv-skærm. Man har ikke lyst til at bore huller i væggen, og man vil gerne kunne flytte tv’et rundt, når man ændrer boligindretningen, hvilket flere og flere gør oftere og oftere. KRISTIAN JUUL rammer plet med både produktet og dets designudtryk, og de læner sig dygtigt op ad de klassiske danske møbeltraditioner, som der er en stor interesse for rundt omkring i verden. Det er supergodt set, og vi glæder os til at hjælpe dem med at videreudvikle det kommercielle samt eksporten i forretningen", siger investor Morten Larsen.

"Jeg synes, det er skarpt set det her med at gøre tv’et mere mobilt, så det lettere kan rykkes rundt og tilpasses forskellige behov og skiftende boligindretning. Dét, kombineret med et godt øje for nordisk design, tror jeg, vil blive en stor succes – både herhjemme og når vi skal have produkterne til udlandet. Og så gør det jo heller ikke noget, at deres stikdåser er second to none, både når det kommer til kvalitet og design. Jeg glæder mig til den rejse, der venter os, og til at hjælpe med at få sat skub i forretningen. De to gutter har den helt rette indstilling og styr på deres forretning, så jeg tror på, at der venter os et stort eventyr", siger investor Tahir Siddique.

Anbefalet til dig