Nets og Vestjysk Bank i kæmpe bommert: Undskylder til 80-årige Mogens for million-fejl

Den 80-åriges uskyldige fejl endte med at køre af sporet.

Lige nu læser andre også

En simpel trykfejl forvandlede en normal arbejdsdag for Mogens Krogh, ejer af Jagtstuen i Aarhus, til en finansiel rutsjebanetur.

Da han forsøgte at refundere 2349 kroner for en jakke, endte han ved et uheld med at overføre 2.349.123 kroner til kunden.

Mogens' reaktion var prompte. Han kontaktede straks sin bank og Nets for at få løst problemet, men fik at vide, at der ikke var nogen overførsler på vej.

Stor var hans overraskelse, da han dagen efter, den 29. december 2023, opdagede, at over to millioner kroner alligevel var blevet hævet fra hans konto, hvilket efterlod Jagtstuens konto to millioner kroner i minus.

Heldigvis var kunden samarbejdsvillig og returnerede pengene omgående. Men sagen var langt fra afsluttet.

Mogens Krogh stod nu overfor store gebyrer fra både Vestjysk Bank og Nets, hvilket beløb sig til næsten 11.000 kroner.

For en lille virksomhed som Jagtstuen var dette et betydeligt beløb, og Mogens følte det urimeligt, især da han havde informeret Nets om fejlen med det samme.

"Jeg er 80 år gammel, og vi havde lige fået nyt system, det er lidt svært at finde ud af. Vi fik overført pengene tilbage samme dag, så det var reelt én dag, de var ude at hænge - det, synes jeg, er groft, jeg skal betale 11.000 kroner for," siger Mogens Krogh til TV 2 Østjylland.

Vestjysk Bank erkendte senere, at der var sket en teknisk fejl, og lovede at refundere omkostningerne forbundet med fejlen - ligeså samarbejdsvillige fremstod Nets som.

Efter flere forgæves forsøg på at få refunderet gebyret fra Nets og en efterfølgende klage, blev gebyret endelig annulleret.

Ifølge Nets var beslutningen om annullering baseret på den hurtige reaktion fra både butikken og kunden - til trods for at annulleringen af gebyrerne pudsigt nok først fandt sted efter TV 2 Østjylland tog kontakt til Nets.

"Vurderingen fra kundeservice er sket, efter at Jagtstuen henvendte sig med en klage for en uge siden, og fordi man forstår, at butikken og kunden reagerede så hurtigt på den fejlagtigt store transaktion, så har man altså valgt at annullere gebyret" lyder forklaringen.

Anbefalet til dig