Den svenske møbelkæmpe har atter engang formået at fange folks opmærksomhed. Denne gang er det ikke med en ny møbelkollektion, men derimod på grund af en ændring i navnet på en populær juledrik i Sverige.
Det er juledrikken "Julmust", der nu har skiftet navn til "Vintersaga", hvilket har udløst en bølge af diskussioner på det sociale medie X, tidligere kendt som Twitter.
Det skriver DinSide.
Diskussionerne tog fart, da et billede fra en Ikea-butik i Sverige dukkede op og viste den traditionelle drik "Julmust", der altså nu hedder "Vintersaga".
Denne navneændring har udløst spekulationer om, hvorvidt der er tale om et forsøg på at fjerne julestemningen fra butikken. Katarina Tolgfors, en politiker fra Moderaterna og medlem af Riksdagen, er blandt dem, der reagerede på ændringen.
"Håber denne fejl er en enkeltstående, selvfølgelig hedder det julemost," skrev hun på det sociale medie.
Hendes opslag fik blandt andre Niels Paarup Petersen, der også er medlem af Riksdagen fra Centerpartiet, til at reagere.
Han delte en video fra en Ikea-butik, hvor han påpegede ironien i, at Ikea synes at have fjernet julen, mens der samtidig er masser af juleprodukter i baggrunden.
Over for Expressen udtrykte Niels Paarup Petersen sin bekymring over, at diskussionen om drikken blev brugt til at skabe splittelse. Han opfordrede samtidig politikere til at tage ansvar for at forstå problemstillinger grundigt og kritisk vurdere forskellige påstande, inden de engagerer sig i debatter.
Katarina Tolgfors har valgt ikke at kommentere yderligere på opslaget.
Dog har Ikea's pressechef givet en forklaring til samme avis om baggrunden for navneskiftet.
"På samme måde som vi kalder bogreoler 'Billy', har alle vores produkter et navn, der knytter dem sammen," forklarede pressechefen og tilføjede, "Vintersaga" bruges også til at repræsentere produkter som honningkager, gløgg og chokolade på Ikeas hjemmeside.