Det skulle være en simpel og gennemsigtig løsning for forbrugerne.
En lille stjerne på prisskiltet i Netto, Føtex og Bilka skulle vise, om et produkt kommer fra et europæisk ejet brand.
Men i stedet har det skabt kaos, forvirring og skarp kritik fra eksperter. Det skriver B.T.
Salling Groups nye mærkningsordning, der skulle gøre det lettere at købe europæisk, er langt fra fejlfri.
I flere tilfælde mangler stjernen på produkter, der tydeligvis lever op til kriterierne, mens andre konkurrerende varer har fået mærket.
Den fejlbehæftede udrulning har fået advokater og forbrugerorganisationer op i det røde felt.
"Det er simpelthen noget juks"
Advokat Heidi Højmark, der har været med til at udarbejde markedsføringsloven, er ikke i tvivl: Salling Groups mærkning er i strid med reglerne.
"Det er simpelthen noget juks," siger hun og påpeger, at fejlen både vildleder forbrugerne og stiller konkurrenterne urimeligt.
Forbrugerrådet Tænk bakker op om kritikken.
Rådgiver Maja Effersøe Khan understreger, at en mærkningsordning kun giver mening, hvis den er troværdig.
"De skal få styr på det nu, så der ikke forvirres flere forbrugere," siger hun.
Ifølge Forbrugerrådet er problemet ikke kun de konkrete fejl, men også selve mærkets relevans.
Ejerskabsforholdet er nemlig kun én faktor ud af mange, når forbrugerne vælger produkter.
Salling Group svarer igen
Hos Salling Group erkender man, at ordningen ikke er rullet ud uden problemer.
Pressechef Jonas Krogsgaard mener dog ikke, at mærket bør tillægges stor betydning.
"Vi ser det hverken som en fordel eller en ulempe. Det er blot en udvidet oplysning om, hvor ejerskabet hører hjemme," skriver han i en mail til B.T.
Selskabet lover at rette op på fejlene, men spørgsmålet er, om skaden allerede er sket.