De fleste af os danskere er vanedyr, der har et fast repertoire på 10-14 retter, som vi laver til aftensmad om og om igen.
For mange af os har størstedelen af vores faste retter kødet som omdrejningspunkt. Nærmere bestemt indgår der kød i 3 ud af 4 aftensmåltider i Danmark, viser Madkulturens undersøgelse Madkultur23.
Selvom mange af os udtrykker et ønske om at spise mindre kød og flere grøntsager og bælgfrugter – enten af hensyn til klimaet eller egen sundhed – kan det være svært at ændre vaner.
Sådan skriver Madkulturen i en pressemeddelelse.
Det vil Madkulturen og Netto nu hjælpe til med i det ambitiøse projekt 'Det Grønne Rul - flere grønne hverdagsklassikere i børnefamiliers madlavningsrul', som Fonden for Plantebaserede Fødevarer netop har støttet med 1,7 millioner kroner.
Netto tog allerede i foråret hul på arbejdet med at gøre det lettere for danskerne at prøve noget nyt til aftensmaden med kampagnen ”Danmarks nye hverdagsklassikere”.
Via en national afstemning har Netto kåret fem nye hverdagsklassikere, som alle indeholder lidt eller intet kød, og nu er butikskæden i fuld gang med at udbrede kendskabet til retterne på tværs af egne kanaler.
Grønne retter ind i ’hverdagsrullet’
Det Grønne Rul skal hjælpe børnefamilier med at få flere grøntsager og bælgfrugter ind i hverdagsmadlavningen.
Målet er, at børnefamilier erstatter mindst ét af 14 måltider i deres faste ’rul’ med et grønnere af slagsen. For at opnå dette vil projektet tage udgangspunkt i familiernes egne erfaringer.
”Det er en stor udfordring at få børnefamilier til at ændre madlavningsvaner. Vores undersøgelser viser, at mange familier ønsker at spise grønnere, men mangler tid og overskud. Og vi kan se, at beslutningen om, hvad der skal på middagsbordet, ofte først bliver truffet nede i butikken samme eftermiddag. Derfor er vi nødt til at finde nye veje for at hjælpe familierne til de vaneændringer, de ønsker – og her er samarbejdet med Netto et vigtigt skridt. Det Grønne Rul skal finde realistiske løsninger sammen med familierne, så de grønne retter kan blive en naturlig del af deres faste madlavningsrutine,” siger Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
I projektet vil 25 børnefamilier deltage i køkkenworkshops, hvor de deler deres erfaringer fra hverdagen. Disse input vil blive brugt til at udvikle tips og tricks, som gør grøn madlavning mere tilgængelig.
Resultaterne testes derefter af 200 familier i et mobilt madværksted, inden de udbredes gennem Nettos kanaler.
Målet er, at tusindvis af børnefamilier afprøver de grønne opskrifter i deres egen hverdag. Et ambitiøst mål, der kan gøre en vigtig forskel, fortæller Braw Brakir, der er direktør for Netto Danmark:
”I Netto tror vi på, at det vi putter på tallerkenen, kan gøre en forskel for klimaet. Derfor er vi utrolig stolte af vores samarbejde med Madkulturen, der skal gøre det nemmere for danske børnefamilier at vælge det klimavenlige alternativ, både når de køber ind, laver mad og planlægger næste uges madplan,” slutter han.