Netto sælger mest foran Rema 1000: Der er set et stort hop i salget

Af: Lucas Andreas

|

30/10/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Netto er den kæde, der sælger mest.

Lige nu læser andre også

Hver dag er der danskere, der kæmper for at få enderne til at mødes økonomisk.

Selvom man er presset, ønsker man ikke at gå på kompromis med kvaliteten af dagligvarer - og det kan ses på kundernes salgsmønstre i supermarkederne.

Efter nogle år med stagnation i salget af økologiske fødevarer, har økologi nu for alvor ramt vækstsporet igen. I tredje kvartal er salget af økologi steget med 13,6 procent målt i værdi, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza.

Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Samlet giver det en stigning i salget af økologi i årets første tre kvartaler på otte procent sammenlignet med sidste år.

Ifølge de nye tal fra Kauza køber forbrugerne økologi oftere end tidligere, de handler flere økologiske varer per tur og bruger flere penge på økologi per gang.

Derudover er mængden af solgt økologi steget med 5,9 procent, hvilket fortæller historien om, at den store stigning i salget har rod i meget mere end prisstigninger.

Markedschef i Økologisk Landsforening Carsten Ahrenfeldt peger på en række faktorer som årsag til stigningen.

”Inflationen er faldet til ro, forbrugertilliden er bedret og renteudviklingen er under kontrol. Det er alt sammen med til at flytte forbrugernes vaner i en mere økologisk retning.”

Netto sælger mest

Statistikker fra 2023 afslører, at Netto fører klart på markedet for økologiske varer i Danmark og tegner sig for 20 procent af det samlede salg af økologiske fødevarer.

Ifølge Økologisk Nu følger Rema 1000 og SuperBrugsen med markedsandele på henholdsvis 17 og 16 procent.

Tallene er dog fra 2023, så de præcise andele kan være rykket siden.

Sikkert er det dog, at Netto satser stort på frugt- og grøntafdelingen, der står for en stor andel af det samlede økologiske salg.

Netto’s nye 3.0-butikskoncept har haft en markant indflydelse på kundernes indkøbsvaner, og det er især ved den grønne afdeling.

Nettos administrerende direktør Michael Løve peger over for Fødevarewatch på, at de nyrenoverede butikker har oplevet en vækst på op til 25 procent i frugt- og grøntafdelingerne.

Anbefalet til dig