Op til julens sidste hektiske indkøbsdage skruer Netto op for priskrigen med et tilbud, der allerede vækker opsigt.
Fra torsdag og frem til lillejuleaften sælger kæden 1,5 liter Faxe Kondi og Pepsi Max til syv kroner stykket.
Men der er en begrænsning: For at sikre, at så mange som muligt kan nyde godt af tilbuddet, må kunder maksimalt købe 12 flasker af hver variant til den lave pris.
Køber man mere, stiger prisen til 17 kroner pr. flaske.
“Vi ved, det vil skabe stor interesse, og for at sikre, at der er nok til alle, har vi sat et loft på,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen, pressechef i Salling Group, der driver Netto, Bilka og Føtex.
Her er den store forskel
Rema 1000 svarer igen med deres eget tilbud: 1,5 liter Coca-Cola, Fanta og Schweppes til syv kroner stykket.
Her må kunder dog kun købe seks flasker af hver variant, før prisen også stiger til 17 kroner pr. flaske.
Netto skiller sig altså ud ved at tillade kunderne at købe dobbelt så mange flasker.
Det betyder, at en kunde i Netto kan få 12 Pepsi Max, 12 Faxe Kondi og 12 Faxe Kondi Appelsin med hjem under ét besøg.
Bruno Christensen, ekspert i detailhandel, vurderer dog, at det er prisen, der vækker størst opmærksomhed blandt forbrugerne:
“For forbrugerne er det mere afgørende, hvad prisen er, og ikke så meget, om man kan købe seks eller 12 flasker,” siger han.
Priskrig om mere end sodavand
Sodavandstilbuddene er kun det seneste kapitel i den igangværende priskrig mellem Rema 1000 og Netto.
Tidligere har de to kæder dystet intensivt om smørpriser, og konkurrencen om julekundernes indkøbskurve ser kun ud til at tage til.
Med sodavand som det nye våben i priskrigen bliver det spændende at se, om andre varer også kommer i spil, mens forbrugerne fylder indkøbsvognene op til jul.
For nu er det dog sikkert, at julehandlen i år bliver præget af intens konkurrence om laveste pris.