Nordea i stor skandale

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Banken har nu fået hele 8 påbud fra Finanstilsynet.

Lige nu læser andre også

Nordea Danmark har gennem tre år forsøgt at rydde op i sine gældsinddrivelsessystemer for at kunne sikre, at banken ikke opkræver for meget gæld fra sine inkassokunder.

Men nu kan Finanstilsynet konstatere, at Nordeas foranstaltninger ikke har været tilstrækkelige, og de giver derfor banken hele otte påbud i sagen.

Finanstilsynet påbyder blandt andet banken at sikre, at der ikke længere sker overopkrævning og fejlopkrævning hos inkassokunderne.

Sådan skriver Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

Nordea har ikke handlet i henhold til god skik-reglerne, fordi banken ikke har gjort nok for at fjerne risikoen for, at banken opkræver fejlbehæftet gæld eller overopkræver gæld fra bankens inkassokunder.

Finanstilsynet anser det for særdeles kritisabelt, at Nordea efter flere års arbejde fortsat ikke har overblik over problemerne i bankens gældsinddrivelsessystem og fortsat finder nye fejl.

”Det er vigtigt, at kunderne kan have tillid til, at bankerne holder op med at opkræve gæld, hvis ikke de kan opgøre den korrekt og informerer kunder, der er omfattet af fejl, så hurtigt som muligt. Finanstilsynet kan konstatere, at Nordea har forsøgt at lave en oprydning, men at banken ikke har tilrettelagt processen sådan, at kunderne har været behandlet, sådan som praksis efter god skik reglerne tilsiger. Det er selvfølgelig ikke i orden. Finanstilsynet har med denne afgørelse gjort det klart for banken, at kunderne skal være i fokus og behandles ordentligt, når der er konstateret fejl i gældsinddrivelsen”, siger Rikke-Louise Ørum Petersen, der er vicedirektør for Finanstilsynet.

De otte påbud skal være med til at sikre, at bankens arbejde med oprydning i dens gældsinddrivelsessystemer og processer i sker i overensstemmelse med god skik reglerne, så kunderne sikres ordentlig behandling.

Anbefalet til dig