Nu er der nyt om kørekort-appen: Hvad synes du?

Nyheder
Foto: Privat
Foto: Privat
Borgerne er langt hen ad vejen enige.

Lige nu læser andre også

En ny måling viser, at mere end 7 ud af 10 danskere er tilfredse med de offentlige borgerrettede digitale løsninger som MitID, Digital Post og borger.dk, samt de to apps for sundhedskort og kørekort.    

For at blive klogere på danskernes oplevelse af nogle af de mest anvendte offentlige digitale løsninger, har Digitaliseringsstyrelsen fået lavet en brugertilfredshedsundersøgelse af styrelsens digitale løsninger.

Det skriver Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.

I løbet af de seneste tre år har danskerne både fået MitID og en ny Digital Post-løsning, og målingen viser, at danskerne har taget løsningerne til sig.

I den nye måling angiver 7 ud af 10 brugere på tværs af de borgerrettede løsninger, at de er tilfredse, og antallet af utilfredse brugere ligger mellem 2 procent og 6 procent på de enkelte løsninger.

For de virksomhedsrettede løsninger Digital Post til virksomheder og MitID Erhverv ligger tilfredsheden lavere, mens tilfredsheden er højest hos kørekort-appen.

”Det er meget positivt, at så stor en andel af danskerne er tilfredse med vores offentlige digitale løsninger, men der er selvfølgelig altid plads til forbedringer – for eksempel på løsningerne rettet mod virksomheder. Derfor er jeg glad for, at vi nu får værdifuld viden, som vi kan bruge i vores arbejde med at gøre dem endnu bedre at bruge. Det er vigtigt for mig, at vi indretter de digitale løsninger, så alle kan anvende dem, og det vil jeg fortsætte med at have et stort fokus på,” siger digitaliseringsminister Marie Bjerre. 

Om målingen

Målingen er foretaget af Epinion for Digitaliseringsstyrelsen. Målingen omfatter i alt syv brugertilfredsheds-undersøgelser af Digitaliseringsstyrelsens digitale løsninger.

Data er indsamlet i oktober 2023 blandt et repræsentativt udsnit af brugerne af løsningerne og er baseret på svar fra i alt 8.031 respondenter.

Undersøgelserne indeholder spørgsmål om blandt andet tilfredshed, tillid, sikkerhed, anvendelse, brugervenlighed og supportbehov.

Se undersøgelsens resultater herunder.

Foto: Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet

Anbefalet til dig