Bilorganisationer har nu foreslået en ny afgift til de danske bilister.
Kørselsafgifter skal i fremtiden løse trængselsudfordringerne på de mest trafikerede veje. Indtægterne fra kørselsafgifter skal derefter føres tilbage til bilisterne.
Det er budskabet fra De Danske Bilimportører, FDM, DI Transport og Bilbranchen, der er gået sammen om at præsentere fire principper for kørselsafgifter.
Det skriver De Danske Bilimportører.
Trængsel på vejene er i dag en stor udfordring for samfundet og det forventes at blive en endnu større udfordring i fremtiden.
Derfor foreslår De Danske Bilimportører, FDM, DI Transport og Bilbranchen at indføre kørselsafgifter og udstikker i dag et forslag til 4 principper for en sådan ny ordning.
"Vores vurdering er, at vi bliver nødt til at indføre kørselsafgifter i Danmark. Ikke som en ny skatteskrue, men som et værktøj til at mindske trængslen på de mest trafikerede veje i Danmark," siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
I dag kan meget lade sig gøre, som ikke var muligt, da debatten om betalingsringen sidst rasede.
Vi kan i dag lave intelligente og gennemskuelige systemer, og indtægterne fra en kørselsafgift kan bruges til at reducere andre afgifter.
”Indtægterne fra en fremtidig kørselsafgift bør fx bruges til at afskaffe registreringsafgiften på biler i Danmark. Det vil sætte ekstra fart på den grønne omstilling samt betyde mere sikkerhed i bilerne, da sikkerhedsudstyr i dag beskattes med op til 150 procent," siger Mads Rørvig.