Ny Apple-reklame har udløst en bølge af massiv kritik: 'Det er vanvittigt'

Nyheder
Foto: Shutterstock
En chokerende reklame fra Apple er af en seer blevet beskrevet som "nok den mørkeste markedsføring, jeg nogensinde har hørt".

Lige nu læser andre også

Apple har lanceret sit Series 7-ur og giver kunderne mulighed for at opgradere til det, der beskrives som virksomhedens "største og klareste tænkning hidtil".

Ud over at have mulighed for at se klokken, holde øje med fitness og se på billeder, kan brugerne få adgang til mobildata, så de kan holde kontakten med andre, selv når de ikke har deres telefon med.

Denne funktion fremhæves af Apple i reklamen.

Du kan se reklamen her

Reklamen indledes med tre opkald, der hver især fortæller alarmcentralen om deres situation. Den ene har været ude for en bilulykke og har fået vand ind i køretøjet, en anden er blevet blæst ud på havet på et padleboard, og en tredje har brækket benet ved et fald.

De foruroligende opkald udspiller sig gennem hele reklamen, hvor de forskellige 112-operatørers svar høres og gør det klart, hvilken panik de føler, mens de venter på at blive reddet.

En af de personer forklarer, at de ikke kan få fat i deres mobiltelefon og "taler på deres Apple Watch".

@ok_aldo_it/Twitter

Heldigvis blev alle tre i sidste ende reddet, og Apple oplyser, hvordan deres ure viste sig at redde liv. Billedteksten på billedet lyder: "Med hjælp fra deres ur blev Jim, Jason og Amanda reddet på få minutter."

Videoen blev mødt med en del kritik på nettet, hvor nogle brugere kaldte den "mørk" og "intens og unødvendig".

De klagede over, at det var "vanvittigt" at udnytte folks frygt i en tid med coronavirus, hvor frygten i forvejen er stor.

En person skrev: "Det er ikke rigtigt af dem at gøre det".

Kommentarerne til reklamen er blevet slået fra på YouTube, selv om dette ikke er ualmindeligt på Apples officielle profil.

Anbefalet til dig