Den nyligt indførte strækningskontrol på Storebæltsbroen, som har til formål at måle bilisters gennemsnitsfart over den 17 kilometer lange forbindelse, står over for uventede udfordringer. Selvom systemet, der omfatter tre kameraer til registrering af nummerplader, blev sat op kort før jul, har det allerede stødt på problemer med billedkvaliteten. Resultatet er, at de 31 bilister, der i december og januar blev registreret for at køre for stærkt, ikke vil modtage bøder. Det skriver Jyllands-Posten.
Rigspolitiet har oplyst, at efterforskningen af sagerne er indstillet, da de tilsendte fotos ikke lever op til de kvalitetskrav, der er nødvendige for identifikation af førerne i en retssag. Dette har rejst spørgsmål om effektiviteten af den nuværende hastighedskontrol og det videre samarbejde mellem politiet og Sund & Bælt, som står for broens drift.
For at adressere disse problemer har Sydsjællands- og Lolland-Falsters politi afholdt møder med A/S Storebælt for at diskutere hastighedskontrollens fremtid og udforske mulige løsninger, der kan opfylde politiets behov for at gennemføre hastighedskontroller, særligt under vanskelige vejrforhold som kraftig blæst.
Dialogen mellem Rigspolitiet og Sund & Bælt fokuserer nu på at finde en metode til hastighedskontrol, der både er effektiv og opfylder de juridiske krav til bevisførelse i færdselssager. Rigspolitiet understreger vigtigheden af at handle effektivt mod farlige hastighedsovertrædelser, men pointerer, at dette skal ske på en juridisk forsvarlig måde.