Det ser ud til, at drikke kaffe før en shopping tur kan tilskynde til mere impulsive udgifter.
Ifølge ny forskning, der for nylig blev offentliggjort i Journal of Marketing, er det mere sandsynligt, at bruge mere end forventet, ved at nippe til din go-to kaffe, før du handler - og også shoppe mere impulsivt.
Det ser ud til, at det også kan påvirke typen af udgifter, da forskere fandt, at kaffedrikkere brugte mange flere penge på hedoniske (altså behagelige) genstande, som ferier og dyre stearinlys.
De, der ikke drak kaffe, før de handlede, viste sig, at købe mere fornuftige ting, såsom papirvarer og køkkenredskaber.
Forskere kiggede på forbrugsvaner hos mennesker, der fik noget at drikke, før de kom ind i et indkøbscenter - disse omfattede koffeinholdige, koffeinfri og vand.
Resultaterne viste, at koffeingruppen brugte betydeligt flere penge og købte et højere antal varer end dem, der drak koffeinfri kaffe eller vand.
Så hvis du er på vej ud at få noget at drikke inden din næste shopping tur, kan du overveje hvad du drikker mere omhyggeligt.
Den vigtigste læring forskerne bemærkede var, at kaffe gjorde kunderne mere energiske og denne ophidselse gjorde enkeltpersoner mere opmærksomme på den fornøjelse, de kunne få fra disse varer. Det skriver Metro.
I en kommentar til undersøgelsen bemærkede forskerne:
“Derfor bør forbrugere, der forsøger at kontrollere impulsive udgifter, undgå at indtage koffeinholdige drikkevarer, før de handler.”
“Politiske beslutningstagere ønsker måske også, at informere forbrugerne om de potentielle virkninger af koffein på udgifterne.”