Supermarkeder og forbrugerrådet i samarbejde om en vigtig dagsorden
Lige nu læser andre
orbrugerrådet Tænk har i samarbejde med ni af landets største supermarkedskæder lanceret en ny kampagne, der skal fremme bæredygtige madvaner. Fokus er at få flere danskere til at tænke i klimavenlige alternativer, når de køber ind.
Detailhandlen som drivkraft
Ifølge direktør for Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll, spiller supermarkederne en afgørende rolle i omstillingen mod en grønnere hverdag.
“Hvis vi for alvor skal rykke ved den her omstilling, så er detailhandlen en væsentlig del af det,” forklarer hun og understreger, at kampagnens styrke ligger i at møde forbrugerne direkte, hvor de handler.
Læs også
Kampagnens omdrejningspunkt er at give danskerne nemme og lækre alternativer til hverdagsretterne.
Med opskrifter og inspiration håber initiativet at gøre bælgfrugter som bønner og linser til en fast del af flere husholdninger.
Tidligere erfaringer og udfordringer
Det er ikke første gang, bælgfrugter forsøges gjort til en større del af danskernes kost.
I 2022 skabte Fødevarestyrelsen opmærksomhed med en musikvideo om bælgfrugter, men salget er siden faldet med 10 procent.
En Concito-rapport fra 2023 påpegede blandt andet, at plantebaserede produkter ofte har lav synlighed i butikkerne.
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed i Coop, fortæller, at kampagnen også har til formål at vise kunderne, hvordan bælgfrugter kan bruges.
Han fortæller, at kampagnen bliver promoveret i butikkernes tilbudsaviser og på sociale medier – og tilføjer, at varerne vil blive rykket frem på hylderne under kampagneperioden.
Kampagnens succes afhænger nu af, om danskerne tager de klimavenlige råd til sig og gør bælgfrugter til en fast del af hverdagen.
Ambitionerne er høje, og aktørerne bag håber at gøre en reel forskel.