Ny rapport fastslår: Det går ud over de mest sårbare børn

Af: Ida Hansson

|

03/02/2022

Foto: Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Manglen på pædagoger rammer børn i udsatte positioner hårdest.

Mest læste i dag

Antallet af børn med diagnoser og komplekse udfordringer stiger i landets daginstitutioner, og der mangler pædagoger med den nødvendige uddannelse og faglighed til at hjælpe dem. Det oplyser BUPL i en pressemeddelelse.

I en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fremgår det blandt andet, at alle dagtilbudschefer oplever børn i udsatte positioner, der ikke får den nødvendige hjælp, simpelthen fordi der er for få pædagoger og for dårlige rammer i daginstitutionerne.

”Rapporten dokumenterer jo desværre, at manglen på pædagoger og dårlige rammer for det pædagogiske arbejde går ud over børnene. Især dem, der har allermest brug for det,” siger formanden for BUPL, Elisa Rimpler, i en kommentar til undersøgelsen.

Rapporten peger også på, at der er brug for at styrke pædagoguddannelsen, så de specialpædagogiske kompetencer bliver en større del af den pædagogiske grundfaglighed.

Pædagoguddannelsen har i mange år været den mest underfinansierede af alle videregående uddannelser, og lige inden nytår konkluderede en evaluering, at der er behov for at styrke uddannelsen på en række centrale områder, hvor kvaliteten halter.

I modsætning til læreruddannelsen er der endnu ikke blevet sat så meget som en krone ekstra af til at løfte pædagoguddannelsen.

”Regeringen og støttepartierne har en ambition om, at Danmark skal være verdens bedste land at være barn i. Det kræver flere dygtige pædagoger. Alligevel ser vi, at pædagogandelen falder, og at pædagoguddannelsen igen og igen bliver forbigået. Det er at svigte ambitionen og børnene,” siger Elisa i en afsluttende kommentar.

 

Anbefalet til dig