Når danskerne fremover betaler ekstra for flyrejser på grund af EU’s nye CO2-afgifter, vil mange privatfly fortsat gå fri af denne betaling. EU skruer løbende op for kravene til luftfartens klimabelastning, hvilket betyder, at de fleste flyselskaber fra 2026 vil være tvunget til at betale for hele deres CO2-udledning på europæiske flyvninger. Det samme gælder dog ikke for mange mindre private flyselskaber, der ifølge EU’s regler er undtaget. Det vækker bekymring blandt eksperter, der mener, at undtagelsen kan undergrave opbakningen til klimabeskatning.
Søren Have, programchef i tænketanken Concito, advarer om, at forskelsbehandlingen kan underminere EU’s CO2-kvotesystem: “Det er ærgerligt, hvis ikke alle betaler for de udledninger, man har, særligt da det kan underminere opbakningen til generel klimabeskatning,” siger han til DR.
Store prisforskelle på almindelige fly og privatfly
Når CO2-kvotesystemet træder i kraft, vil passagerer på almindelige rutefly betale cirka 116 kroner ekstra for en returbillet til Mallorca. En tilsvarende rejse i et privatfly, som har et højere CO2-udslip pr. passager, ville kræve 1.766 kroner i kvoteafgift. Ifølge reglerne slipper dog mange privatfly for denne ekstra omkostning, da EU undtager flyselskaber, der årligt udleder under 10.000 ton CO2.
EU-Kommissionen oplyser til DR, at undtagelsen skyldes ønsket om at mindske administrative byrder. Ifølge kommissionens beregninger slipper omkring halvdelen af privatfly for CO2-kvotesystemet.
Et af de selskaber, der nyder godt af denne undtagelse, er det danske Blackbird, ejet af Bestseller-familien. Selskabet, der driver tre privatfly og en helikopter, har i både 2022 og 2023 undgået kvoteafgifter, da deres samlede CO2-udledning ligger “et godt stykke” under grænsen på 10.000 ton, oplyser direktør Kristian Tvergaard.
Diskuteret bagatelgrænse
Ifølge Mathias Milling, sekretariatschef i Brancheforeningen Dansk Lufthavn, følger flyselskaberne blot de gældende regler. Han mener, at en bagatelgrænse giver mening: “Hvis man skulle sænke den grænse, eller sætte den helt ned til nul, vil det betyde en utrolig stor administrativ omkostning for EU i forhold til at føre tilsyn. Og man kan være i tvivl om den store øget administrativ byrde vil stå mål med den marginale indsats, man kan få.”
EU’s undtagelse af mindre selskaber som Blackbird skaber dog tvivl om ligebehandlingen i CO2-reguleringen, hvor almindelige flypassagerer snart vil betale ekstra for at flyve, mens mange privatflyselskaber undgår afgiften.