Nye blink på vejene fra 1. Marts: Sådan skal du forholde dig

Af: Mie M.B

|

02/03/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
De nye blink er grønne og symboliserer denne befolkningsgruppes arbejde

Lige nu læser andre også

Fra den 1. marts kan bilister i Danmark møde en ny type blinkende lys på vejene – de grønne blink. En ny forsøgsordning giver frivillige livreddere, herunder TrygFondens hjerteløbere og 1-1-2 Akuthjælpere, mulighed for at køre med grønt blink på bilens tag, når de er på vej til et hjertestop. Det fortæller Avisen Danmark.

Hvordan skal bilister forholde sig?

Selvom de grønne blink signalerer en livreddende indsats, ændrer de ikke på færdselsreglerne. Bilister skal ikke vige eller stoppe for en bil med grønt blink, men opfordres til at vise hensyn – eksempelvis ved at undlade en overhaling eller holde ekstra afstand. Biler med grønt blink har ikke samme rettigheder som udrykningskøretøjer og må ikke overtræde færdselsloven som politi, brandvæsen eller ambulancer kan.

Forskellige blink i trafikken – hvad betyder de?

Danske veje har flere typer blink, der signalerer forskellige funktioner:

De blå blink bruges af udrykningskøretøjer som politi, ambulancer og brandbiler. De anvendes også ved afspærringer i forbindelse med ulykker.

De gule blink ses ofte ved vejarbejde, langsomme køretøjer eller transport af store genstande, hvor de advarer andre trafikanter.

De røde blink anvendes af Færdselsstyrelsen i forbindelse med kontrol af lastbiler og skal øge sikkerheden for inspektører, der arbejder i vejkanten.

De nye grønne blink er som sagt en forsøgsordning, hvor hjerteløbere og akuthjælpere kan bruge dem for at gøre andre trafikanter opmærksomme på, at de er på vej til en livreddende opgave.

Blandede reaktioner på de nye blink

Hjerteløber Steffen Jørgensen fra Ærø ser det grønne blink som en stor fordel. "Jeg har oplevet situationer, hvor det kunne være rart at gøre andre opmærksom på, at jeg er hjerteløber. Ikke fordi folk skal reagere voldsomt, men mere så de ved det," forklarer han.

Dog har både FDM og Dansk Råd for Genoplivning udtrykt bekymring for forsøgsordningen. De frygter, at det kan skabe forvirring i trafikken og potentielt føre til farlige situationer.

Forsøgsordningen løber frem til udgangen af 2025, hvorefter den vil blive evalueret.

Anbefalet til dig