Nye krav på vej for danske bilister: Her er hvad du bør vide

Af: Alberte B. C.

|

30/01/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Overser du dette, kan det blive dyrt

Lige nu læser andre også

Når du køber en ny bil, forventer du, at den holder i mange år uden dyre reparationer.

Men i dag er mange bilejere fanget i garantiperioder, der er alt for korte – især hos europæiske bilproducenter.

Nu skærper FDM sine krav: En ny bil bør som minimum have fem års garanti.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

I dag tilbyder flere bilmærker stadig kun to års garanti, hvilket ifølge FDM er utilstrækkeligt.

Organisationen har derfor hævet deres anbefaling fra tre til fem år eller 150.000 km.

Det betyder, at biler med kortere garanti fremover vil få en anmærkning i FDM’s test og ikke vil kunne opnå topkarakter i medlemsmagasinet Motor.

Forbrugerne efterlades med store regninger

Ifølge FDM’s administrerende direktør, Stina Glavind, skyldes det nye krav, at bilkøbere skal have bedre beskyttelse mod fejl og uforudsete udgifter.

"Når en god garanti er vigtig, skyldes det naturligvis, at en bil ikke bare er et teknisk kompliceret produkt, men ofte også er en af de største investeringer, mange foretager sig," siger hun.

Samtidig er biler blevet mere teknologisk avancerede, hvilket betyder, at reparationer kan blive ekstremt dyre – især på elbiler.

Flere bilejere har oplevet defekter kort efter garantiperiodens udløb, hvilket har efterladt dem med store værditab.

Bilproducenter under pres

FDM vil nu gå i dialog med bilimportører for at presse dem til at forlænge garantiperioderne.

Derudover vil garantivilkårene få en større rolle i FDM’s biltests og vejledninger.

For bilkøberne betyder det, at det fremover kan betale sig at vælge en bil med en længere garanti – både for økonomien og tryghedens skyld.

Anbefalet til dig