Hos Harald Nyborg og den tilhørende familie af butikker, herunder Jem & Fix, Daells Bolighus og den nye butikskæde Hi Five, er der gang i salget.
Det viser årets resultat, som endda var bedre end under coronaens gyldne dage, men alligevel trækker der mørke skyer op i horisonten.
Nu handler bekymringen ikke om salgstal eller kundetrafik, men derimod om EU’s nye emballagedirektiv, som træder i kraft 1. oktober 2025.
Sådan skriver Watchmedier via Finans.
Spar på engangsemballage – brug smarte opbevaringsbokse til mad og småting
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Topchef Gert Sand fra Harald Nyborg-koncernen frygter, at direktivet vil blive en økonomisk belastning i millionklassen.
Virksomheder bliver nemlig pålagt at betale afgifter, som er baseret på, hvor stor miljøbelastning deres emballage har.
Det lyder måske enkelt og rimeligt nok, men problemet opstår ifølge direktøren, fordi afgifterne stadig ikke er fastsat.
Virksomheder som Harald Nyborg må altså arbejde lidt i blinde og bruge store mange kræfter og kroner på at forberede sig uden at kende de nøjagtige konsekvenser.
Gert Sand sætter spørgsmålstegn ved, om EU’s løsning egentlig er den mest effektive måde at skabe bæredygtighed på.
”Hvorfor ikke bare lave en regel om, at man kun må bruge nogle specifikke emballagetyper, man ved, er bæredygtige? Så slipper man jo for, at vi som virksomheder skal bruge så meget krudt på data og rapportering," udtaler han til Finans.
Citatet viser en vis frustration, som sikkert deles af mange erhvervsledere, der hellere vil bruge tid på kunder og varer end på papirarbejde.
Og det er netop papirarbejdet, der kan blive både dyrt og komplekst - især for store detailkæder.
EU mener, at direktivet er nødvendigt for at nedbringe den massive emballageaffaldsmængde, der hvert år hober sig op i Europa.
Derimod er kritikere af den overbevisning, at det kan skade konkurrenceevnen for europæiske virksomheder, som pludselig får ekstra byrder at slås med.
Imens står Harald Nyborg solidt økonomisk med en omsætning på næsten ni milliarder kroner sidste år og et overskud på imponerende 606 millioner kroner.
Hvad fremtiden bringer, vil kun tiden vise.