Som led i at strømline deres betalingsprocesser har DSB nu påbegyndt udrulningen af en ny betalingsløsning, der gør deres togførere i stand til at håndtere betaling ombord på togene og modtage betaling for billetter, kioskvarer og kontrolafgifter.
Softpay, som formidles via Nets, er et dansk baseret internationalt betalingsselskab, der har udviklet en såkaldt ”Tap To Phone” løsning, som forvandler android-baserede mobiltelefoner til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med PIN.
DSB har igennem de sidste tre sendt fem forskellige hardware enheder på pension, som nu erstattes af en Samsung androidtelefon, som giver adgang til at benytte funktionaliteten fra Softpay.
DSB er nu i færd med at distribuere op til 1000 telefoner til sit korps af togførere, hvilket vil bidrage til at gøre betalingsprocessen ombord mere gnidningsløs. Det oplyser Nets i en pressemeddelelse.
“Vi vil gerne gøre det nemmere både for vores passagerer, men også for vores togførere på tværs af landet, at håndtere betalinger ombord på vores toge. Denne løsning fra Softpay vil styrke funktionaliteten i vores billetteringsapp og gøre processen mere gnidningsløs for alle,” siger Leif Fabrin, områdechef for togpersonalet.
DSB forventer, at alle togførere vil være udstyret med den ny betalingsløsning inden for de næste par uger, hvilket ifølge Softpay er én af styrkerne ved denne nye løsning:
”Ved at vælge Softpay som den fremtidige mobile betalingsløsning vil DSB få glæde af at have en mobil terminalløsning som gør det muligt at afvikle betaling på stedet via en almindelig smartphone. Da denne løsning bygger på den eksisterende betalingsinfrastruktur hos DSB, vil dette kunne ske med minimale omkostninger og kan udbredes meget hurtigt,” siger Craig Jacoby, CEO hos Softpay.