Nyt initiativ tvinger danskerne til at tage sanserne i brug

04/02/2022

Ida Hansson

Foto: Johan Gadegaard/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix
I november 2021 introducerede Too Good To Go et nyt mærkat, der skal få forbrugerne til at bruge sanserne, inden de kasserer varer mærket ‘bedst før’.

Mest læste i dag

Inden du smider ud: Se, duft, smag. Det var budskabet, da Too Good To Go i november 2021 lancerede et nyt mærkat, der skal få forbrugerne til at bruge sanserne frem for at stole blindt på ‘bedst før’-datomærkningen.

Baggrunden er, at 53% af de europæiske forbrugere ikke kender forskellen på datomærkningerne ‘bedst før’ og ‘sidste anvendelsesdato’ og derfor kasserer alt for mange varer uden grund. Formålet med det nye mærkat er derfor at gøre det tydeligere, at ‘bedst før’ kun er en vejledende datomærkning.

Den store interesse er godt nyt, for en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go viser, at mærkatet har den ønskede effekt.

Selvom mærkatet stadig er nyt, tilkendegiver 43% af de forbrugere, der er blevet eksponeret for det, at det har inspireret dem til at smide mindre mad ud. Det oplyser Too Good To Go i en pressemeddelelse. 

I alt har 17% af de adspurgte respondenter kendskab til mærkatet - og ud af dem har 66% set mærkatet på et produkt.

I Danmark fører dagligvarekæden Lidl an i implementeringen af mærkatet, som nu at finde på mere end 20 varenumre under flere af deres private label-brands.

“Madspild er et vigtigt fokusområde for os i Lidl, og ofte god efter-mærkningen er blevet positivt modtaget i butikkerne af både kunder og vores Lidl-ansatte. I første omgang testede vi mærket på en række af vores mejeriprodukter fra Engvang, og testen forløb rigtig godt," siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl og fortsætter: 

"Vi har derfor besluttet at fortsætte med at udvide mærkning på en række varegrupper indenfor bl.a. oste, yoghurt, frugtgrød og småkager. Derfor vil vi fremover have mere end 20 produkter med ofte god efter-mærkningen på emballagen, og det er ambitionen at få tilføjet endnu flere produkter i 2022.” 

Aktuelle fakta om madspild:

  • 814.000 tons mad går hvert år til spilde i Danmark (Miljøstyrelsen, 2021)
     
  • 80% af danskerne ser madspild som et stort problem i Danmark (Epinion for Too Good To Go, 2022)
     
  • Hvert år udledes 1,8 mio. tons CO2e pga. madspild, hvilket er 18 gange mere end udslippet fra danske indenrigsfly før Corona (COWI for tænketanken ONE\THIRD, 2022)
     
  • Værdien af det samlede årlige danske madspild løber op i 8 milliarder kroner (COWI for ONE\THIRD, 2022) 

Anbefalet til dig