Som en del af MENYs ambition om at give de bedste madoplevelser, investerer supermarkedskæden et tocifret millionbeløb i testen af et nyt take-away koncept i samarbejde med Noahs.
Konceptet går ud på, at kunder kan vælge mellem op til 100 forskellige hoved- og sideretter af højkvalitets take-away fra mere end 14 forskellige maduniverser, og få deres bestillinger udleveret samlet indenfor 15 min.
Opskrifterne er udviklet af kokke med Michelin-baggrund, maden er fremstillet af gode råvarer, og det hele tilberedes i et højfunktionelt professionelt køkken bygget i forlængelse af MENY-supermarkedet. Hvert ’smart kitchen’ har kapacitet til at producere op mod 1000 måltider pr. dag, skriver Dagrofa ApS i en pressemeddelelse.
De første to ’smart kitchens’ åbnede den 26. januar i MENY Herning og den 28. januar i MENY Bagsværd.
”MENY skal tilbyde mere end dagligvarer. Vi skal tilbyde kunderne madoplevelser, inspiration og innovation af bedste skuffe. Sammen med Noahs har vi udviklet et koncept, der kombinerer ny avanceret teknologi med måltider af høj kvalitet. Samlet giver det en komplet pakkeløsning, som tilbyder kunderne hurtige og fleksible madløsninger, som ikke går på kompromis med kvaliteten – hverken når det gælder dagligvarer eller take-away. Vi går efter at ændre vilkårene for take-away og revolutionere markedet i samarbejde med Noahs,” fortæller kædedirektør for MENY, Richo Boss.
Indførelsen af det nye take-away koncept understøtter MENYs ambition om at være ’Danmarks MADmarked’, som handler om at udforske og udbrede en bedre madkultur, hvilket blandt andet skal ske med lanceringen af nye initiativer indenfor convenience og take-away.
Et andet element lægger vægt på mere digitalisering, som skal være med til at skabe bedre kundeoplevelser ved at kombinere den fysiske og digitale kundeoplevelse. De nye ’smart kitchens’ i MENY kombinerer alle elementerne for tilsammen at tilbyde kunderne en unik madoplevelse af høj kvalitet.
Stort potentiale for ’smart kitchens’ i Danmark
Fra den 26. og 28. januar, startede testen af de to første ’smart kitchens’ i MENY Herning og MENY Bagsværd, som de følgende måneder skal tilpasses, vurderes og optimeres, alt imens MENY og Noahs arbejder på planerne for fremtidig ekspansion af ’smart kitchens’. Parterne forventer at åbne de første 15 ’smart kitchens’ i MENYer over hele landet hen over de næste år.
I udlandet er ’smart kitchens’ de seneste år steget i popularitet, men i Danmark er det stadig et relativt ukendt fænomen, som dog har stort potentiale, hvis man ser på udviklingen på markedet.
Ifølge en undersøge foretaget af Madkulturen i 2022 laver færre og færre danskere hjemmelavede aftensmåltider. I 2016 var 55 % af Danmarks aftensmåltider helt og aldeles hjemmelavede, mens tallet i 2022 var faldet til 47%. Samme undersøgelse afslører, at hvert tredje aftensmåltid bliver lavet på under 15 minutter. Data fra Statista understreger samme tendens i markedet. Analyseinstituttet forventer, at markedet for restauranter og take-away vil vokse i Danmark med mellem 5-15% pr. år i perioden fra 2023-2026.
Derfor forventer MENY og Noahs også at ramme et hul i markedet med udbredelsen af ’smart kitchens’ i supermarkedskæden. Kædedirektør for MENY, Richo Boss, uddyber:
”Vi kan også se på kundernes handlemønstre, at de i højere og højere grad efterspørger hurtige og nemme måltidsløsninger, og det skal selvfølgelig også smage godt. Der er brug for gode og hurtigere løsninger for at imødekomme den stigende efterspørgsel, og vores koncept rammer hovedet på sømmet. Især fordi vi slår to fluer med ét smæk og kombinerer take-away med muligheden for at klare dagens dagligvareindkøb. Vi tilbyder en helt ny form for take-away løsning, der ikke alene ligger i top smagsmæssigt, men også har langt flere valgmuligheder, er hurtigere, mere fleksibelt og effektivt. Vi tror på, at det her kommer til at udvide danskernes idé om, hvad take-away kan.”
En drøm bliver til virkelighed
Åbningen af de to første ’smart kitchens’ i MENY Herning og MENY Bagsværd markerer en milepæl for Noahs, der fra dag ét har haft et stort ønske om at samarbejde med MENY. Det var vigtigt for Noahs at finde de rette samarbejdspartnere, der deler visionen om at levere det bedste af det bedste. At samarbejdet med MENY nu munder ud i åbningen af de første ’smart kitchens’, er en drøm, der bliver til virkelighed, fortæller direktør for Noahs, Daniel Baven.
”’Smart kitchens’ er en vigtig satsning for os, og vi har sammen med MENY lagt en kæmpe indsats i at få alt til at spille. Det er en helt særlig følelse af spænding, man står med, når man endelig kan vise, hvad man har arbejdet så fokuseret på. Vi synes, vi har et rigtig godt koncept, som vi tror vil tage markedet med storm.”