Nyt tiltag er på plads inden 3. juli: Coca Cola med stor ændring

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Inden den 3. juli er tiltaget implementeret.

Lige nu læser andre også

Coca-Cola Danmark lancerer fastgjorte låg for at mindske plastikforbruget. Læskedrikvirksomheden følger hermed reglerne fra EU’s engangsplastdirektiv, der skal være implementeret før 3. juli 2024.

Direktiver kræver, at alle plastflasker og kartoner med plastiklåg skal sidde fast for at sikre, at de returneres og genanvendes. I Danmark indsamles knapt 9 af 10 låg, men Coca-Cola i Danmark støtter EU-direktivet for at kunne øge andelen yderligere for at minimere plastikforbruget.

Sådan skriver Coca Cola i en pressemeddelelse, der er tilsendt til Nyheder24.dk på mailen.

Med fastgjorte låg på alle plastflasker fra foråret 2024 er Danmarks førende læskedrikproducent Coca-Cola Danmark klar til at tage endnu et skridt mod at sikre, at mest muligt plastik indsamles og genanvendes. Det ligger helt i tråd med virksomhedens bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der bygger på design af bæredygtige flasker og dåser, der indsamles og genanvendes. I dag indsamles 9 ud af 10 låg, resten ender i husholdningsaffaldet.  

Initiativet sker som følge af EU’s engangsplastdirektiv fra 2019, som bl.a. stiller krav til, at plastflasker og kartoner med aftagelige plastlåg skal være fastgjorte inden 3. juli 2024. Med en lang række erfaringer fra andre europæiske lande er Coca-Cola Danmark nu klar til at lancere den nyeste innovation inden for emballage herhjemme.

“Fastgjorte låg er umiddelbart en lille ændring. Men den har stor effekt. Vi ved, at det vil øge antallet af låg, der returneres i Danmark, når vi panter vores flasker. Danskerne indsamler allerede ca. 84% af alle låg til plastflasker med pant, svarende til ca. 630 mio. låg. Med dette initiativ håber vi at nå en indsamlingsprocent på 93 svarende til det antal plastflasker danskerne i dag panter totalt. Det betyder, at vi vil indsamle yderligere 70 millioner låg svarende til hele 136 tons plastik, der ellers ikke var blevet en del af retursystemet,” siger Annette Spanggaard, public affairs-, kommunikations- og CSR-direktør i Coca Cola Danmark.

En fælles indsat for miljøet

Grøn omstilling kræver nye innovationer og nye vaner. Som verdens største virksomhed inden for drikkevarer, er man hos Coca-Cola sit ansvar bevidst, når det kommer til nye innovative løsninger, der kan bidrage til den grønne omstilling. Ifølge Annette Spanggaard kræver det et vigtigt samspil med forbrugerne at nå i mål:

“Vi har lagt mange ressourcer og tid i at udvikle den helt rette løsning på fastgjorte låg, som lever op til EU’s krav og samtidig imødekommer forbrugernes krav om, at det skal være nemme og udgøre en god drikkeoplevelse. Men vi ved fra andre markeder, at det har været vanskeligt for forbrugerne at vænne sig til de nye låg. Men den forventede effekt er ikke til at tage fejl af, og derfor håber vi, at danskerne vil tage godt imod vores nye emballageløsning. Vi bliver nødt til at stå sammen og ændre vaner for at nå i mål med klimaindsatsen.”

De nye fastgjorte låg på Coca-Colas produkter vejer det samme som de nuværende låg og indeholder derved samme mængde plastik. Teknisk set er det fortsat skruelåg, men nu fastholdes det ved hjælp af en påsat ring.

En verden uden affald er målet

Design af forskellige bæredygtige emballagetyper, indsamling af alle brugte flasker og dåser svarende til Coca-Colas salg inden 2030 og partnerskaber – også med forbrugerne - er de tre bærende søjler bag Coca-Colas bæredygtighedsstrategi, World Without Waste. I Danmark indsamles 93% af flasker og dåser og de kan alle genanvendes. Det er et af verdens bedste resultater.

Anbefalet til dig