For mange er en lufthavn forbundet med stress og tidspres.
En ting, der kan øge stressniveauet, er de mange højtalerudkald, som kan forstyrre de rejsende.
Derfor har Københavns Lufthavn fjernet de fleste højttalerudkald i terminalerne. Tiltaget har til formål at mindske stress og skabe en mere afslappet rejseoplevelse for de millioner af passagerer, der passerer gennem lufthavnen.
Sådan skriver lufthavnen selv i en pressemeddelelse, som Nyheder24 har fået tilsendt.
Fra at være en konstant lydkulisse med boardingbeskeder og sidste udkald til passagerer vil terminalerne denne sommer fremstå markant mere støjfri, hvilket vil bringe glæde for de flere end 20 procent af de danske rejsende, der bliver forstyrret af udmeldingerne.
Informationerne vil i stedet være tilgængelige via skærme og rejsendes egne enheder.
“Vi ønsker at skabe en roligere og mere behagelig atmosfære for vores gæster – særligt i en tid, hvor mange forbinder sommeren med afslapning og ferie. Ved at fjerne de fleste højttalerudmeldinger giver vi plads til fordybelse, samvær og mindre stress under rejsen,” siger Susanne Rose Plum, der er direktør for passageroplevelsen i Københavns Lufthavn.
En digital og rolig rejseoplevelse
Det nye tiltag er en del af lufthavnens strategi om at skabe en mere harmonisk og digital passagerrejse.
Med realtidsopdateringer via lufthavnens app og informationsskærme i terminalerne bliver de nødvendige beskeder stadig tilgængelige, men uden at forstyrre lydbilledet.
“For mange rejsende er oplevelsen i lufthavnen den første eller sidste del af ferien. Derfor har vi et særligt ansvar for at sikre, at rammerne er så rolige, inspirerende og indbydende som muligt, selvom det kan være en hektisk oplevelse” tilføjer Susanne Rose Plum.
Initiativet kommer i forlængelse af lufthavnens ambition om at være mere end blot et transportknudepunkt. Med nye gastronomiske oplevelser og shoppingmuligheder ønsker Københavns Lufthavn at være en destination i sig selv.
“Vi vil være den mest inspirerende lufthavn i verden. Det handler om hele oplevelsen, hvor fokus er på at mindske stress og skabe en god oplevelse ved at sætte passagernes behov i centrum. Blandt andet ved at fjerne forstyrrende elementer og skabe let tilgængelig kommunikation digitalt gennem vores app,” afslutter Susanne Rose Plum.