Den 1. juli annoncerede SuperBrugsen - ligesom mange andre dagligvarekæder i landet - et nyt tiltag.
Beslutningen blev truffet med henblik på at forbedre arbejdsvilkårene for de ansatte og sikre en mere 'retfærdig' arbejdsplads.
Tiltaget betyder, at samtlige kunder siden 1. juli er blevet spurgt om billed-ID i forbindelse med køb af enten alkohol eller tobak. Det blev introduceret, da der kom nye kontroller og større bøder på området.
"Hvis en kunde ønsker at bryde loven ved fx at købe tobak velvidende at de ikke er gamle nok og vi fejlvurderer kundes alder. Så er det vores medarbejder og butikken der får balladen, indskærpelserne og bøderne, mens køberen der bevidst har bedraget går fri uden videre. Det mener vi ikke er fair," skrev SuperBrugsen Ferritslev i forbindelse med annonceringen af tiltaget.
Butikschefen, Peter, erkendte i samme ombæring, at kravet om billede-ID fra samtlige kunder ikke er en perfekt løsning:
"Er det den perfekte løsning? Er det ikke noget bøvl? Hvad med hende på 85 år? Nej der er ikke perfekt, og vi rammer mange pga få. Men det er den måde vi mener vi bedst kan passe på vores medarbejder og butikken."
Har skabt problemer
Siden tiltag er blevet indført har kæden da også haft flere problemer med kunder, der ikke vil vise billed-ID. Senest gik det galt i SuperBrugsen i Voldby, hvor en ung medarbejder blev overfuset af en kunde:
"Kære kunde! Ja dig som var her idag ca. 14.40, som fik min unge dame til kassen til at græde, fordi hun gjorde hvad hun var blevet bedt om… nemlig at spørge om din alder når der bliver købt enten alkohol eller tobak," skriver Maria, som er uddeler i butikken, i et opslag på Facebook, inden hun fortsætter:
"Og ja måske din alder var god nok, men tag det dog med et smil når vi spørger…. Det gør de fleste!!! Reglerne for salg af alkohol og tobak er skærpet meget siden 1/7-24, og kan give bøder op til 50.000kr, det vil vi sige pænt nej tak til ved at spørge hver gang."
Selvom det kan være frustrerende at vise billed-ID, når man er oppe i alderen, så minder Maria alle kunder om, at det ikke er medarbejderen bag kassen, der forsøger at genere.
Du kan se det omtalte opslag herunder.