Sydkorea har langt hen af vejen ofte været halvandet skridt foran coronavirussen, siden den første gang brød ud. Landet er blevet anerkendt for sit hurtige og håndfaste svar, der søgte at inddæmme smitten effektivt.
Undervejs i landets kamp mod virussen blev et stort callcenter i hovedstaden Seul dog pludseligt til et såkaldt hotspot, da smitten rejste på tværs af pladserne i det åbne kontrolandskab. Nu har ansatte på Sydkoreas Center for Sygdomsbekæmpelse analyseret spredningen i callcentret. De har udgivet undersøgelsen i et nyt studie.
Usædvanlig smitsom
Historien tager sin begyndelse 8. marts, hvor myndighederne konstaterer, at en person - som arbejder på callcenteret - er smittet. I alt har centeret 811 ansatte. Det fik advarselslamperne til at gå i gang, da myndighederne vidste, at der potentielt kunne være tale om en klynge af smittetilfælde.
Derfor valgte myndighederne at lukke bygningen. Alle, der havde befundet sig i bygningen, blev sendt i to ugers karantæne, hvorefter de blev testet af myndigherne.
Studiet viser, at stort set alle de ansatte på kontoret bliver smittet udnervejs i arbejdsdagen. I alt testede de sydkoreanske myndigheder 922 ansatte, 201 beboere samt 20 besøgende. 1143 blev testet i alt. Ud af disse var 97 smittet med coronavirus.
Det tal svarer til 8,5 procent, hvilket fik myndighederne i Sydkorea til at konkludere, at coronavirus potentielt kan være usædvanlig smitsom i fx et åbent kontorlandskab.
Illustrationen her viser, hvordan de ansatte satte sig i callcenteret. Foto: CDC