Et politisk flertal har fredag besluttet at byggeriet af en tunnel under Femern bælt skal startes i 2021.
Det skriver tv2.dk
Verdens længste tunnel kommer til at ligge i Danmark.
Tunnelen bliver 18 kilometer lang og slår flere rekorder. Det er blandt andet den længste tunnel under vand i verden. Derudover bliver tunnelen danmarkshistoriens største anlægsprojekt.
Tunnelen kommer også til at blive dyb. På det dybeste sted ligger tunnelen knap 30 meter under havoverfladen.
Det bliver spået at både togpassagerer og bilister vil kunne køre gennem tunnelen fra midt i år 2029. Turen ventes at tage 10 minutter i bil og 7 minutter i tog.
”Det bliver en milepæl i danmarkshistorien, som vi allerede nu glæder os til at være en del af,” siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Ifølge ministeren vil forbindelsen skabe "store og vigtige samfundsøkonomiske gevinster for Danmark og resten af Europa."
Længe under vejs
Allerede i 2011 blev det besluttet at en sænketunnel var den løsning, der skulle bruges til at skabe en forbindelse mellem Rødby og Puttgarden. Dengang blev det også besluttet at det skulle være en kombineret tunnel med plads til både biler og tog. Planen er at lave to dobbeltsporede rør til vejtrafikken.
Det ventes at fabrikkerne kan producere de første tunnelelementer i 2023, og at de vil kunne udskives og nedsænkes i 2024. Anlægsarbejdet vil fortsætte på den tyske side fra midten af 2022.
Se video – sådan bygger man under havet:
Det bliver den danske stat der ejer tunnelen og Femern A/S er bygherre. Femern A/S har tidligere udgivet en video, der forklarer, hvordan man bygger så lang en tunnel under havet. Den kan du se her: