I øjeblikket sker der en masse ting på det danske dagligvaremarked.
Irma og Fakta lukker, mens Aldi sælger massevis af butikker til Rema 1000 og Netto.
Sidstnævnte har dog også andre ting i støbeskeen end opkøb af Aldi-butikker, da de vil ændre hele butikskonceptet i samtlige butikker inden 1. april 2024.
Det har Salling Group tidligere skrevet i en pressemeddelelse.
Sådan bliver det også på Matthæusgade på Vesterbro, der åbner om en uges tid, onsdag den 30. august:
“Vi har ganske enkelt revitaliseret hele vores butikskoncept, som har fået en gennemgribende makeover. Kernen i vores nye koncept vil stadig være det, som kunderne kender: Nemlig gode varer til de bedste priser. Men med vores nye koncept vil vi i endnu højere grad gerne skabe butikker, som det er rart at være i for kunder og medarbejdere”, fortæller Michael Løve, der er direktør i Netto, og uddyber:
“Med vores nye koncept glæder vi os til at tilføre endnu flere dimensioner til butikkerne, og med vores første nye butik kommer vi til at præsentere den butiksoplevelse, vi gerne vil gøre til normen i Netto.”
Flere nye tiltag
Kernen i butiksoplevelsen vil tage afsæt i Nettos danske og skandinaviske rødder, og udover nye farver og mere lækker look-and-feel har den nye butik også en særlig indretning.
Således vil frugt- og grønt-afdelingen spille en mere bærende rolle, ligesom convenience-varer vil få sin egen sektion, så det er nemt for alle at finde de nemme måltider.
Samtidig vil butikken have færre af de klassiske spotvarer, som samtidig vil blive placeret nær det faste sortiment af tilsvarende varer. 300 nye varer vil i stedet blive tilført det faste sortiment.
I fremtidens Netto, der slår dørene op inden længe, vil der både være selvscanningskasser og Scan&Go, hvor man selv scanner sine varer ind og betaler for dem, så man undgår kø- Dette foregår på Netto+ appen.
Årsagen til ændringerne
Detailekspert Bruno Christensen mener, at der er en god forklaring på, at Netto ruster op. Han mener nemlig, at de forskellige dagligvarekæder SKAL være i hovedstaden:
“De har ikke råd til at lade værd, de er nødt at være stærkt repræsenteret i København. Det er en kamp om markedsandele, hvor alle kæder gerne vil stå stærkere i fremtiden. Og når man vil det, ender man i sådan en situation her, hvor der er kommende store satsninger fra alle kæder”, har han sagt til KøbenhavnLIV.
Målsætningen er at alle Nettos butikker har fået en makeover inden den 1. april 2024.