En dyrepark har været nødt til at tage drastiske midler i brug. Det skyldes, at fem nyanskaffede papegøjer ikke kunne finde ud, hvordan man opfører sig ordentligt. Det har ført så meget ballade med sig, at papegøjerne nu er blevet fjernet fra udstillingen indtil videre. Det var særligt papegøjernes grove tone og glæde over bandeord, der viste sig at blive et problem. Det fortæller The Independent.
De har ikke boet længe i parken. Den lille flok papegøjer flyttede først ind i den britiske dyrepark Lincolnshire Wildlife Park midt i august. Som det er kutyme, når dyr flytter ind i et en ny zoologisk have eller et akvarie, så sættes de i karantæne i en periode, så personalet er sikre på, at de nyankomne ikke bærer på sygdomme, virus eller andet, der kan skade parkens andre dyr.
Der var bare et problem ved papegøjernes karantæne. Fuglene fik lynhurtigt en virkeligt dårlig indvirkning på hinandens opførsel. Og det betaler dyreparken nu for.
"Inspirerer" hinanden
Det er ikke første gang, at Lincolnshire Wildlife Park har taget imod fugle, der har et lidt kulørt sprog. Steve Nicols, der er administrerende direktør i parken, fortæller, at det aldrig har været et problem før. Hidtil har personalet synes, at det er "meget komisk", når en eller flere af fuglene kan et ukvemsord eller to. Det plejer ikke at være et problem. Det endte det dog med denne gang, fortæller direktøren.
Flere af de fem fugle var nemlig særdeles glad for bandeord. Under karantænen blev de venner, men det betød, at de grimme ord blev givet videre fra den ene til den anden. Papegøjerne reagerer på latter, så når forbipasserende ansatte og andre trak på smilebåndet, inspirerede det kun fuglene til at bande endnu mere.
Da parken - der huser 1.500 papegøjer - gjorde klar til at slå dørene op igen efter coronakrisen, var det med de nyanskaffede papegøjer som et trækplaster, der skulle lokke de lokale ud af hjemmekarantænen og ind i dyreparken. Sådan gik det dog ikke.
Isoleres
Administrenrede direktør Steve Nicols fortæller, at parken knapt havde åbnet sine døre, før problemerne gik i gang.
”Bogstaveligt inden for 20 minutter efter at vi havde åbnet, fik vi at vide, at papegøjerne havde bandet af en kunde. Dernæst fløj det om sig med bandeord," fortæller Nichols.
Han fortæller desuden, at - selvom kunderne tog situationen med et smil - traf ledelsen beslutningen om, at papegøjerne skulle flyttes midlertidigt. Nu er de anbragt i en privat voliere, hvor de omgivet af andre papegøjer. Parken håber, at de andre lyde vil have en god indflydelse på de blå fugle, så de stopper med at bande og igen kan være til glæde for parkens publikum.