Det norske parti Venstre vil i et nyt udspil forbyde forældre at offentliggøre personlige oplysninger om børn til kommercielle formål.
Forslaget gælder også billeder af børn.
"En konkret konsekvens bliver, at influencers ikke længere kan bruge hverdagsbilleder af børnene til at annoncere for produkter i deres sociale mediekanaler," siger leder af familie- og kulturudvalget i Stortinget, Grunde Almeland (V) til Dagbladet.
Grunde Almeland har fremsat forslaget sammen med partifællerne Abid Raja og Ingvild Wetrhus Thorsvik.
Grunde Almeland forklarer selv, at det handler om et forbud mod at tjene penge på sine børn på sociale medier.
"Børn har ret til privatliv, men forældre tolker det forskelligt. I modsætning til os voksne har de hverken adgang til de fleste af de kanaler, hvor der deles information om dem, eller mulighed for at sige fra. Der er strenge regler for, hvordan vi behandler børn, der udfører lettere arbejde i reklame- eller kulturarbejde. Men det influencer-arbejde, de udfører, er ureguleret. Jeg tror, at mange forældre udnytter sine børn ganske ubevidst. Grænserne mellem scene og privatliv viskes helt ud, siger Grunde Almeland.
Flere influencers har fået kritik for at bruge sine egne børn til at sælge produkter på sociale medier. Blandt dem er Julianne Nygård, også kendt som "Pilotfrue".
Hun reagerer stærkt på forslaget fra Venstre og mener, det vil ødelægge hendes og andres forretning. Det skriver Dagbladet.
"Jeg synes, det er et typisk norsk og hovedløst forslag set i lyset af alle de iværksættere her i landet, der beskæftiger sig med tøj, udstyr og legetøj til børn," siger Julianne Nygård til Dagbladet.
I november lagde Nygård selv et billede op med sine to børn og en annonce for sit eget julelegetøj. Det er et indlæg, som nok ikke ville have været tilladt med Venstres forslag.