Træt af de dyre priser på eksempelvis kød eller tandpasta? Så er der potentielt en ny sherif på vej til byen.
Coop er klar til en omfattende satsning på discountmarkedet i Danmark.
Den velkendte supermarkedskæde har planer om at introducere en ny discountkæde ved navn Coop. Målet er intet mindre end at blive danskernes foretrukne destination, når de handler ind til discountpriser.
Ifølge en artikel fra Finans er Coop i færd med at forberede testbutikker, der skal sætte standarden for priskonkurrencen over for andre discountkæder. Den nye kæde vil have et bredere udvalg af færdiglavede måltider og en større variation af fødevarer i forhold til eksisterende butikker som Superbrugsen, Irma og Kvickly.
Allan Kristoffersen, koncerndirektør i Coop Danmark, forventer, at den nye kæde på sigt vil inkludere hele 250 supermarkeder, som vil blive skabt ved at omdanne eksisterende butikker.
Forbrugerredaktør ved B.T., Niels Philip Kjeldsen, kan se fornuften i Coops satsning mod discountsegmentet, især i en tid, hvor pris er i højsædet. Ikke desto mindre er han skeptisk over for visionen:
"Men det bliver næppe pris, den her kæde bliver målt på, for uanset hvordan du vender og drejer det, så kommer kæden ikke til at kunne konkurrere seriøst med discountkæderne på pris. Måske på en udsnit af varerne, men større supermarkeder som den her Coop-kæde skal kunne nogle helt andre ting," udtaler Kjeldsen.
Indtil videre er detaljerne omkring Coops nye discountkæde begrænsede, hvilket har skabt spænding på markedet. For at opnå succes på et konkurrencepræget marked vil Coop nødt til at differentiere sig fra konkurrenterne, både hvad angår sortiment og butikskoncept.
"Det giver sig selv, at der er et helt enormt potentiale i det her. Rammer Coop skiven fuldstændig rent, så bliver det altså noget af en størrelse, konkurrenterne skal forholde sig til. Selv Salling Group og Rema 1000, som bare brager frem, er selvfølgelig klar over, at det godt kan blive noget af en udfordring. Men samtidig er der altså meget på spil her. Det må ikke gå galt for Coop. Det må ikke floppe. Konsekvenserne af det scenario vil man helst ikke tænke til ende." uddyber Niels Philip Kjeldsen.