Pas på: Nu er det højsæson for fup-beskeder

23/11/2022

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Fup-mails og fup-beskeder er i omløb i netop denne periode, hvor svindlere udgiver sig for at være PostNord.

Mest læste i dag

Antallet af falske beskeder stiger op til jul. Det drejer sig typisk om mails og sms’er, hvor svindlerne udgiver sig for at være PostNord, og forsøger at lokke modtagerne til at trykke på et link, opgive bankoplysninger eller lignende.

"Det er desværre uden for vores kontrol at stoppe de falske beskeder, selvom vi arbejder hårdt på at lukke sider ned, der ulovligt bruger vores brand," siger Henrik Larsen, Kundeservicechef hos PostNord.

Svindlerne bliver mere kreative hvert år, og det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om fup. Svindlerne er også på de sociale medier, særligt Facebook Marketplace og DBA, hvor de kontakter privatpersoner igennem deres annoncer.

"Man skal ikke være bange for at shoppe online. Det er en nem og bekvem måde at handle og sammenligne priser på, men det er vigtigt, at man bruger sin sunde fornuft. Er man i tvivl om en besked kommer fra PostNord, opfordrer vi til, at man bruger PostNords app," siger Henrik Larsen i en pressemeddelelse.

Tips til, hvordan du undgår at blive snydt:

  • Brug appen ”PostNord”, hvor du kan følge med, når der er en pakke på vej til dig.

  • PostNord udsender som hovedregel aldrig e-mails eller sms’er med links til betalingssider. Den eneste gang de gør det, er når du modtager en forsendelse fra lande uden for EU, hvor du skal betale moms eller told.

  • Vær kritisk og brug din sunde fornuft. Afventer du en pakke og passer pakkenummeret i beskeden med dit pakkenummer? Ser logoet rigtigt ud? Indeholder teksten slåfejl eller mærkelige ord? Hvordan ser afsenderadressen i e-mailen ud? Ofte kan du spotte et fupnummer ved at se på detaljerne i beskeden.

Anbefalet til dig