Pas på: Sådan risikerer du at blive snydt Black Friday

20/11/2020

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Om en uge er det den årlige Black Friday - men vær opmærksom på, at du kan risikere at blive snydt.

Mest læste i dag

Om præcis en uge, er det Black Friday - dagen hvor mange køber alle julegaverne og måske også en ting eller to, til sig selv. Måske sidder du også allerede klar, til at slå til, når de gode tilbud løber af stablen - derfor er det også en ekstra god ide, lige at læse med her.

For faktisk, så bliver vores hjerne tricket af, at Black Friday kun er den ene gang om året. Adfærdspsykolog Alexander Josiassen, som forsker i forbrugeradfærd og er professor ved Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School, fortæller at vi smider vores fornuft ud af vinduet, når vi tænker at det kun sker én gang om året. Så selvom du normalt lever fornuftigt, så ryger fornuften, når vi bliver præsenteret for tidsbegrænsede tilbud. Det skriver Ritzau fokus. 

Faktisk kaldes et af de tricks som butikkerne bruger, for at lokke kunderne til, for “knaphedsprincippet” - som i alt sin enkelhed går ud på, at tilbud kun gælder i en kort periode eller at der eksempelvis er et begrænset antal.

“Når butikkerne gør det, så blokerer det for vores evne til refleksion og selvkontrol, som er noget, vi ellers godt plejer at kunne mønstre,” uddyber Niels Holm Jensen, der er adfærdspsykolog og har undervist i adfærdsdesign og -psykologi ved Aarhus Universitet.

Derudover påvirker det også, at Black Friday efterhånden er blevet italesat, som noget man “bare gør”. Det aktiverer en forventning i os om, at vi også skal være en del af det.

Hvad skal du gøre for at undgå det?

Hvis du gerne vil undgå at blive revet med, når butikkerne lige om lidt annoncerer alle deres tilbud - så er der flere ting du kan gøre. Et råd er, at tidsbegrænse din eksponering for tilbuddene - sæt en grænse for, hvor længe du må kigge. 

Derudover er det også en god ide, at være opmærksom på, om varen rent faktisk er billig - selvom den er sat langt ned fra normal prisen.

“Man forankrer sig typisk på det første tal, man bliver præsenteret for, så butikker vil forsøge at skabe en indledningsvis høj pris, så det tilbud kunden får, opleves særlig billigt,” siger Niels Holm Jensen.

Det er nemlig ikke en ukendt problemstilling, at butikkerne hæver prisen på sine varer, i tiden op mod Black Friday - således at det ser ud som om, at du sparer mange penge på varerne. Opdager du at en vare er blevet hævet i pris lige op til Black Friday, så kan du faktisk klage til Forbrugerombudsmanden. 

For at en vare kan markedsføres på tilbud, skal den som udgangspunkt have haft en stabil normalpris i en periode på seks uger inden.

Så det bedste råd fra Alexander Josiassen lyder på, at du skal kigge på nuprisen (tilbudsprisen, red.), og så skal du vurdere om den er det værd.

Anbefalet til dig