Syv ældre kvinder blev onsdag ofre for et af de mest udbredte svindelnumre i Danmark.
Metoden er snedig, og konsekvenserne kan være både økonomisk og følelsesmæssigt ødelæggende – især for den ældre generation, som rammes hyppigst af denne type svindel.
Over telefonen udgav de falske bankmænd sig for at være fra ofrenes bank og fik manipuleret sig frem til deres betalingskort og koder.
Midt- og Vestsjællands Politi modtog i løbet af få timer anmeldelser fra syv kvinder i Køge og Herfølge, som alle var blevet narret til at udlevere deres betalingskort.
Ofrene mistede samlet mindst 74.000 kroner.
Kvinderne, alle i alderen 70 til 94 år, troede, at de talte med bankpersonale, som havde deres bedste interesse på sinde.
I stedet blev de svindlet for store beløb, mens de uvidende overgav deres personlige oplysninger og kortoplysninger til mænd, som dukkede op ved deres bopæl.
De falske bankmænd opererer efter et velkendt mønster, og svindlen har været på politiets radar i flere år.
Nordsjællands Politi udtaler:
"Bliver man kontaktet af nogen, som udgiver sig for at være fra banken, bør man bede om vedkommendes navn og ringe tilbage til bankens officielle telefonnummer for at sikre sig, at der ikke er tale om forsøg på svindel."
De tilføjer, at man bør afslutte samtalen omgående, hvis man bliver mistænksom.
Det skriver B.T.
Politiet arbejder lige nu på at identificere gerningsmændene bag denne seneste svindelbølge.
Flere af de mænd, som afhentede betalingskort hos ofrene, er blevet beskrevet:
En af dem er ca. 40 år, lys i huden, 170 cm høj, iført lys jakke.
En anden beskrives som høj, skaldet og dansk af udseende, og han kaldte sig "Thomas".
For at undgå denne form for svindel har Finans Danmark igangsat en landsdækkende kampagne med 3 enkle råd til borgere:
Lad dig ikke overtale, hvis du bliver ringet op, SMS'et eller mailet af en ukendt.
Hold dine koder for dig selv.
Læs grundigt, og godkend anmodninger mm. med omtanke.