Når vi er kunder hos store selskaber, har vi tiltro til, at maskineriet bare kører, og at uventede fejl ikke opstår.
Selvom det ville være dejligt, hvis det var realiteten, så forholder virkeligheden sig en kende anderledes.
Selv hos de allerstørste sker der indimellem fejl, som der skal rettes op på - og det ser vi et godt eksempel på nu.
AP Pension har konstateret en fejl i en automatiseret proces i forbindelse med ændringer af policer.
Ændringerne kan f.eks. være leverandørskifte, eller at kunderne er skiftet til fripolice, hvor kundernes opsparing er blevet overført fra et investeringsprodukt til et andet.
Hændelsen vedrører perioden fra juni 2023 og frem, og omfatter op til 4.359 nuværende og tidligere kunder, som i perioden kan have fået utilstrækkelig information eller have været placeret i et forkert investeringsprodukt.
De har orienteret alle de berørte kunder via e-Boks, skriver de i en pressemeddelelse.
AP Pension vil kompensere de kunder, som måtte have fået et lavere afkast af deres opsparing, end de skulle have haft. De kunder, som har opnået et højere afkast, beholder det.
"Sådanne fejl bør selvfølgelig ikke ske, og derfor har vi også ændret den proces, hvor fejlen opstod, så det ikke sker igen. Det er en fejl, som vi påtager os det fulde ansvar for, og kunderne vil blive kompenseret, så ingen kunder vil blive belastet økonomisk”, siger Thomas Møller, der er CFO i AP Pension.
Kunderne vil inden udgangen af marts 2025 få besked om, hvad det betyder for dem, herunder også eventuel kompensation.
AP Pension forventer, at fejlens samlede økonomisk omfang er i størrelsesordenen 20 millioner kroner. Dette er indregnet i regnskabet for 2024.