I computerens komplekse univers kan man til tider blive budt diverse udfordringer, som kan være svære at løse. Bøvl med emailen, internetsider eller andet kan kræve hjælp fra en IT-kyndig. Men man skal passe på, hvem man modtager hjælpen fra, for i øjeblikket er der flere danskere, der oplever at blive svindlet af folk, der påstår at være IT-supportere.
Politiet skriver således i advarslen på mitdigitaleselvforsvar.dk
Det kan være frustrerende, når man får problemer med sin emailkonto. En søgning på nettet efter hjælp til eksempelvis Microsoft Outlook kan føre til hjemmesider, som påstår at tilbyde privatpersoner telefonisk support til en lang række forskellige it-problemer.
Politiet har dog modtaget flere anmeldelser fra danskere, der er blevet svindlet af disse hjemmesider.
Svindlen foregår ofte ved, at en medarbejder fra hjemmesiden beder kunden downloade et program fra nettet, der giver medarbejderen mulighed for at overtage kontrollen med kundens pc. Herefter får svindleren adgang til at ændre i det beløb, kunden betaler for servicen
Politiet opfordrer til, at man som kunde altid foretager en grundig undersøgelse af det it-supportfirma, man giver fjernadgang til sin computer. Ligeledes bør man insistere på at gennemføre betalingen uafhængigt af supportvirksomhedens fjernadgang – eksempelvis via mobiltelefonen.
Derudover kan disse gode råd være med til at mindske risikoen for at blive snydt af falske hjemmesider:
- Vær kritisk overfor hjemmesider, du ikke kender i forvejen
- Søg informationer om hjemmesiden på nettet – har andre advaret om den?
- Hvis indholdet er skrevet på et fejlfyldt dansk, kan det være tegn på, at hjemmesiden er falsk
- Mangelfulde oplysninger om virksomheden bag hjemmesiden kan ligeledes være tegn på svindel.