I Danmark oplever vi en bølge af airfryer-køb, som Imercos marketingdirektør beskriver som 'airfryer-mania'.
Denne tendens har skabt debat blandt eksperter, herunder den berømte kok Bo Jacobsen, der er kendt fra flere TV-programmer.
Sådan skriver B.T.
Bo Jacobsen udtrykker skepsis over for airfryerens nødvendighed i køkkenet og påpeger, at han selv har en ovn, hvorfor han ikke kan se, hvad han skal bruge en airfryer til.
Han argumenterer for, at airfryeren er populær fordi den appellerer til personer, der føler sig usikre i køkkenet, men at man ikke lærer at lave mad ved at benytte sig af den:
"Nej, med en airfryer, lærer du netop ikke at lave mad. Du lærer at lave mad ved instinktivt at vide, hvordan forskellige råvarer opfører sig under forskellige fysiske påvirkninger som kogning, dampning, ovnstegning og pandestegning. Det hele kan ikke bare laves i en dims", lyder det fra Bo Jacobsen.
På den anden side, er airfryeren blevet populær gennem reklamer med kendisser, herunder den skotske kok Gordon Ramsay og den danske kok Umut Sakarya.
Umut Sakarya er alt andet end enig med Bo Jacobsen, og han lægger vægt på, at airfryerens effektivitet er guld værd for dem med ældre eller mindre effektive ovne.
"Har man en rigtig god varmluftsovn, behøver man den ikke, men tit og ofte har man en gammel ovn eller en ovn, der ikke er nærheden af effektiviteten i en airfryer", siger han.
Det kan altså konkluderes, at mens nogen ser airfryeren som en unødvendig gadget, værdsætter andre dens bekvemmelighed og effektivitet.