Populær DR-vært overrasker: Det skal hun lave nu

27/11/2020

Christian Granhøj Skouboe

Mille Gori er kommet på fornavn med alle landets børn i rollen som Motor Mille. Her i en scene fra programmet Motor Mille og Børnebanden. Foto: GREATHOUSE FILM
Nu fortæller Mille Gori - kendt som Motor Mille - hvad fremtiden bringer.

Mest læste i dag

Mille Gori, der er kendt fra blandt andet DR Ramasjang, er hovedperson i en ny julekalender, der er udviklet i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Julekalenderen udkommer både online til familierne hjemme i stuerne og som undervisningsmateriale i folkeskolen. Formålet er at hjælpe børn til at blive klogere på naturen, og de problemer den står i.

Denne skal blandt andet lære danske folkeskoleelever om, hvordan vi alle kan passe bedre på naturen. Julekalenderen er i 16 afsnit – ét afsnit per skoledag i december – og udkommer online og som undervisningsmateriale i folkeskolen hos de mere end 2.000 danske folkeskolelærere, der indtil videre har tilmeldt sig at bruge materialet i undervisningen. 

Det oplyser WWF Verdensnaturfonden i en pressemeddelelse. 

”Julekalenderen er lavet for at sætte fokus på vores verden, dyrelivet, plastikproblemet i verdenshavene, klima og ikke mindst for at give et indblik i den smukke natur og kultur, som findes i Grønland. Med et håb og et ønske om at motivere og inspirere til at vi passer på hinanden, og ikke mindst den smukke fine jord vi lever på – ’Vi arver ikke jorden af vores forældre, vi låner den af vores børn’”, siger Mille Gori.

Julekalenderen hedder ’På eventyr i vilde Grønland’, og det er netop Grønland – med udgangspunkt i naturen – der danner rammerne for serien, der altså inviterer børnene helt tæt på naturkrisen og Grønlands vilde natur.

”Grønland er efter min mening et af de steder i verden, der rummer den smukkeste natur. Og så er det et godt sted at starte, hvis man vil tale om klimaforandring i børnehøjde. Det kan være svært at forstå, hvad klimaforandringer er, og hvordan det påvirker vores jord, hvis man ikke har noget foran sig, der viser det. Den grønlandske natur gør det meget lettere at sætte ord og billeder på klimaforandringer, fordi man helt tydeligt kan se, hvordan isen smelter for øjnene af én”, fortæller Mille Gori.

Dette er formålet med julekalenderen

Optagelserne fandt sted i august i år, hvor Mille Gori rejste afsted til Grønland for at producere julekalenderen i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden. Formålet med serien var for hovedpersonen selv at nå ud til de danske folkeskoler og familierne hjemme i stuen. Med ægte følelser og budskaber bygget på ægte oplevelser.

”Jeg havde mange store oplevelser, da jeg besøgte Grønland. Det er nærmest umuligt ikke dagligt at miste pusten, når man møder den ene smukke naturoplevelse efter den anden. Men at besøge isfjorden, og at gå imellem isen, for derefter at sejle ud og se pukkelhvaler, var nok den største oplevelse. Jeg håber virkelig, at min begejstring for Grønland og projektet generelt skinner igennem til børnene og deres forældre, så endnu flere får øjnene op for, hvor helt igennem speciel og værdifuld den grønlandske natur er”, afslutter Mille Gori.

Ifølge WWF Verdensnaturfonden er idéen med julekalenderen at skabe viden, nysgerrighed og engagement blandt børn – og deres forældre. Den skal inspirere til, hvordan både børn og voksne passer bedre på naturen og gør en forskel for, at mennesker, natur og dyr kan leve sammen.

”Vi kan alle sammen gøre en forskel for naturen og klimaet, og tænk engang hvis vi på sigt kan skabe en hel generation af børn, der aktivt ønsker at passe på naturen. Derfor er vi også meget glade for Mille Goris hjælp til at formilde det vigtige budskab.”, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden Danmark.

 

Anbefalet til dig