Populær webshop konkurs: Kunder skal reagere nu

11/9/20 06:45

Christian Granhøj Skouboe

Foto: Shutterstock.com
Nu er det tid til at reagere, så man ikke får penge i klemme.

Webshoppen Bilablau, som Forbrugerombudsmanden har politianmeldt, er under konkursbehandling. Forbrugere, der har handlet og betalt for et abonnement hos Bilablau, skal derfor reagere nu.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har konstateret, at webshoppen Bilablau er taget under konkursbehandling den 4. september 2020. Det oplyser ombudsmanden selv i en pressemeddelelse fredag. 

Sådan gør du

"Har du handlet på Bilablau, så tjek om der er trukket penge på dit kort for et abonnement. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte din bank hurtigst muligt og bede om, at få betalingerne for abonnementet tilbageført," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen. 

"Hvis banken afviser eller tidligere har afvist at tilbagebetale pengene, kan du anmelde dit krav i konkursboet . Du skal huske at vedhæfte dokumentation for de penge, der uretmæssigt er blevet trukket på dit kort, fx en kontoudskrift"

Forbrugerombudsmanden har modtaget knap 300 klager fra forbrugere over Bilablau. Bilablau oprettede automatisk et abonnement, når forbrugerne købte varer på hjemmesiden. Forbrugerne fik ikke de oplysninger, som de skulle have efter forbrugeraftaleloven, og de har derfor ikke været bundet af abonnementsaftalerne.

Betalingskortoplysningerne, som forbrugerne indtastede ved købet af varen, anvendte Bilablau til at trække penge for det løbende abonnement uden forbrugerne vidste det. Betalingerne er uautoriserede efter betalingsloven.

Kommer med opfordring

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i sommeren 2018 Bilablau for at have overtrådt vildledningsforbuddene i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Vi har fået flere hundrede klager fra forbrugere, som uretmæssigt er blevet trukket penge for et abonnement hos Bilablau. Jeg opfordrer forbrugere til hurtigst muligt at kontakte deres bank og gøre opmærksom på, at der uretmæssigt er blevet trukket penge på deres kort. Hvis banken afviser eller tidligere har afvist at tilbagebetale pengene, kan forbrugerne anmelde kravet i konkursboet.”

Gode råd, hvis du har handlet hos Bilablau

  • Kontakt din bank hurtigst muligt og gør opmærksom på, at der uretmæssigt er blevet trukket penge på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at Bilablau må trække betalingen for abonnementet. Banken har pligt til at tilbagebetale uretmæssige betalinger. Du kan henvise til betalingslovens § 82.
  • Hvis banken afviser eller tidligere har afvist at tilbagebetale dine penge, kan du anmelde dit krav til kurator Kristian Haagen Larsen (TVC Advokatfirma) ved at sende en mail med dit navn, kontaktoplysninger og dit kravs størrelse på mail: [email protected] Husk at vedhæfte dokumentation for de penge, der uretmæssigt er blevet trukket på dit kort, fx en kontoudskrift. Du bør anmelde dit krav senest den 2. oktober 2020.