Vi overdynges af reklamer og annoncer i massevis når vi bevæger os rundt på nettet og sociale medier. I flere af vores apps dukker der pop-up reklamer for download af lignende spil og apps og mange funktioner og adgange er decideret låst medmindre du køber dig til den fulde pakke.
Facebook og Instagram, der begge har firmaet Meta bag sig, er nu hoppet med på samme bølge og tilbyder nu annoncefrit indhold mod en månedlig betaling. Dette gør de for at leve op til de nye EU regler om brug af personlig data. Firmaet Meta fik for ikke så længe siden en kæmpe bøde på 390 euro, svarende til ca. Tre milliarder danske kroner, fordi de ikke levede op til EU-kravene.
Med denne nye tilkøbsmulighed er det altså blevet muligt for brugerne af de to populære sociale platforme at vælge den annoncefri udgave, hvor tredjepartsforhandlere og annoncører ikke lukrerer på ens scrolling eller udforskning af de to platforme. Man har som bruger stadig mulighed for at beholde sin gratis profil, men så siger man også indirekte ja til at ens data må bruges.
“Det er stadigvæk sådan, at hvis du ikke kan betale, så kan du kun bruge platformen, hvis du indirekte siger ja til personaliserede reklamer, fordi det står i deres betingelser,” siger Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver, til DR.
Og data er for mange firmaer guld værd, da de benytter alt viden om forbrugeren til at skræddersy annonce hjul og reklamer sammen til at matche brugerens interesser. Når noget er gratis, er det typisk fordi vi betaler med oplysninger om vores liv, sociale forhold og status og interesser. Problemet er bare at vi ikke ved præcis hvor mange penge vores data er værd.
“Du kan kun se, at virksomhederne bliver rigere og rigere, og det er fordi, de har været sindssygt dygtige til at kapitalisere på data og udnytte den her nye forretningsmodel,” forklarer Tranbjerg.
Hun er nu spændt på om Metas nye model kan leve op til EU-reglerne for brug af persondata.