Med det nye logo tager Citroën et skridt mod en ny æra for mærket, der har som mission at gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for alle med udgangspunkt i kerneværdierne: Vovemod, økonomisk tilgængelighed og velvære for kunderne.
Det nye look genfortolker det originale logo, der først blev introduceret af grundlæggeren André Citroën, inspireret af succesen med hans første metalbearbejdningsfirma, der producerede vinkelformede 'sildebens' (chevrons) gearsystemer. De to vinkler har været kernen i Citroëns identitet lige siden.
Centralt for den nye mærkeidentitet er videreudviklingen af Citroëns verdensberømte "chevrons"-symbol. Logoet består nu af bredere og mere fremstående vinkler, der er omkranset af en oval ramme. Det lodrette og mere fremtrædende ovale badge bliver et genkendelig signaturelement på fremtidige Citroën-modeller og varsler samtidig en ny designretning for Citroën.
Det nye emblem markerer Citroëns udvikling og debuterer i slutningen af september på en konceptudgave af en Citroën-familiebil. Herefter vil det nye logo gradvist pryde fremtidige Citroën produktions- og konceptbiler fra midten af 2023.
Logoet komplementeres af en ny farvepalet med to nye signaturfarver og en ny font, der tager udgangspunkt i den velkendte Citroën skrifttype. Som en hyldest til historien betyder den nye brandidentitet også et glædeligt gensyn med farven Monte Carlo blå, der er blevet brugt på ikoniske modeller som 2CV og DS, og den vil kunne ses både på kommende modeller og opleves i showrooms etc. hos forhandlerne.
Som supplement til det nye logo introduceres et nyt brand slogan, der giver kunderne dette løfte: "Nothing Moves Us Like Citroën".
Citroëns administrerende direktør Vincent Cobée fortæller:
"Når vi går i gang med et af de mest spændende kapitler i vores berømte 103-årige historie, er tiden inde til, at Citroën får et moderne og nutidigt nyt look. Vores nye identitet er et elegant symbol på fremskridt, når vi tilbyder vores kunder fremadskuende køretøjer, der udfordrer de traditionelle normer for branchen." fortæller han og fortsætter:
"Hele kundeoplevelsen – især ved at køre elektrisk – skal være mere overkommelig, komfortabel og behagelig. Vores arv og løfte om at inspirere forbrugere med vovede køretøjer giver os modet til at følge en anderledes, mere inkluderende tilgang til fremtidig familiemobilitet, og vi er overbevist om, at kunder i fortid, nutid og fremtid vil være enige om, at intet bevæger os som Citroën." fortæller han.
Her er Citroëns nye logo
Foto: Citroën
Laurent Barria Head of Citroën Marketing and Communication siger:
"Ved at omfavne vores rødder og genfortolke vores identitet på en moderne måde, sender vi et klart budskab til alle, at mens vi forbliver tro mod vores brand-DNA, ændrer tingene sig dramatisk hos Citroën."
"Vi fortsætter med at se anderledes på tingene i vores mission om at skabe nye løsninger, der gør elektrisk mobilitet mere tilgængelig, og vi er fast besluttet på at bevise over for vores kunder og os selv, at ingen og intet bevæger os som Citroën.”