Temu-pakkerne vælter ind over grænsen og ud til danske hjem, men prisen for den billige e-handel fra Kina er dyr for danske virksomheder.
Den enorme efterspørgsel på kinesiske varer presser flyfragtpriserne til det ekstreme, og mange danske firmaer kæmper for at holde omkostningerne nede.
Den kinesiske e-handelsgigant Temu står bag en stor del af den stigende fragtbelastning, da danskere i stigende grad køber direkte fra kinesiske platforme, hvilket skaber massiv efterspørgsel på luftfragt.
Det skriver TV 2.
“I sidste ende gør det danske virksomheders varer dyrere for forbrugeren, og det er en ond spiral, hvis man ikke får det stoppet,” siger Nicolaj Aarøe fra transportkonsulenthuset Slinkert & Aarøe.
Mangel på passagerfly, som tidligere også transporterede gods, forværrer situationen.
Vincent Clerc, administrerende direktør i Mærsk, forklarer, at den store efterspørgsel på fragt tvinger virksomheder til at benytte dedikerede fragtfly, da der ikke er plads til gods i passagerflyenes lastrum.
DAO, som står for distribution af mange Temu-pakker i Danmark, mærker også efterspørgslens konsekvenser.
"De har forsøgt at presse os til at sænke prisen, men det sagde vi nej til," siger Hans Peter Nordstrøm Nissen, administrerende direktør i DAO.
Han oplever, at danske kunder bliver skubbet til side for kinesiske pakker.
Ifølge eksperter er kombinerede løsninger med både luft- og søfragt en mulig vej frem for danske virksomheder, der forsøger at holde sig konkurrencedygtige, mens de globale fragtrater stiger.