Ree Park Safari inviterer denne weekend til sæsonstart med en kampagne, der sætter fokus på kvalitetstid væk fra skærmene.
I samarbejde med YouTuber og “Løvens Hule”-investor Rasmus Kolbe, bedre kendt som Lakserytteren, belønner parken forældre, der formår at holde skærmtiden nede. Det skriver de i en pressemeddelelse.
Konkret betyder det, at voksne, der kan dokumentere under tre timers daglig skærmtid i ugen op til åbningen, får 50 procent rabat på entrébilletten til Ree Park og den tilhørende Flimmerfestival den 12. april.
Dokumentationen skal vises ved indgangen via telefonens skærmtidsfunktion, og rabatten kan ikke indløses online.
Initiativet udspringer af et ønske om at skabe mere balance mellem det digitale og det virkelige liv. Ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen og Telia tilbringer danskere i gennemsnit over 2.000 timer årligt foran skærme – mens tid med familien kun udgør omkring 330 timer.
Det svarer til, at vi bruger seks gange så meget tid foran skærmen som med hinanden.
Ree Parks kommercielle chef, Pierre Skovgaard, fortæller, at formålet ikke er at være imod skærme, men at inspirere til mere nærvær. Han fremhæver, at mange børn oplever dyrene gennem mobilkameraet – og ikke med egne øjne.
Festivalen, der løber fra 12. til 15. april, byder på workshops, skattejagt og optrædener med navne som Sebastian Klein, MrSpyPlant og Sælma.
Samtidig lanceres en ny programserie i Flimmer-appen, hvor digitale influencere konkurrerer mod dyrene i parken – en aktivitet, der trods skærmbrug opfordrer til fysisk deltagelse.
Rasmus Kolbe understreger, at voksne må gå forrest, hvis børnene skal lære at slippe skærmen. Med leg og fællesskab håber han og Ree Park at skabe nye rammer for samvær – både med og uden mobil i hånden.