Omikron-varianten har sat gang i rejserestriktioner rundt om i verden for at mindske udbredelsen af smitte. Det gælder bl.a. lande som Schweiz, Østrig, og Storbritannien samt adskillige lande i det sydlige Afrika.
Derfor bør man være opmærksom på, hvordan man er dækket, hvis man skal ud at rejse.
Hos Codan har man udvidet rejseforsikringen, det oplyser Codan i en pressemeddelelse.
Samtidig kommer forsikringsselskabet med en række gode råd til, hvad man bør huske.
Ændringerne har fået bekymrede kunder i forsikringsselskabet Codan Danmark til at henvende sig med spørgsmål om, hvordan de er stillet, hvis de på rejsen til deres destination pludselig underlægges restriktioner.
”Vi oplever, at kunder, der har bestilt en rejse i god tro, kommer uforskyldt i klemme, fordi de ikke kan afbestille rejsen, da det pågældende land har indført restriktioner med kort varsel. Det problem forsøger vi nu at løse,” siger Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan Danmark.
For at hjælpe kunderne har forsikringsselskabet valgt at udvide afbestillingsforsikringen i Codan Danmark samt Privatsikring til og med 31. december 2022. Udvidelsen betyder, at rejsende nu kan opnå dækning for følgende indrejserestriktioner relateret til Covid-19:
- Krav om karantæne efter indrejse
- Indrejseforbud til pågældende land eller område
- Krav om Covid-19 vaccination
For at opnå dækning via afbestillingsforsikringen er det et krav, at der ikke var de pågældende restriktioner ved bestilling af rejsen, samt at Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse, da rejsen blev bestilt.
Lande farvemarkeres ikke længere
I oktober måned ændrede Udenrigsministeriet deres rejsevejledning, der betød, at de ikke længere farvemarkeres efter Covid-19. Det vil sige, at lande ikke længere gøres orange eller røde på baggrund af den lokale Covid-19 situation.
”Tidligere har afbestillingsforsikringen kun kunnet benyttes, hvis Udenrigsministeriet frarådede indrejse – men ikke hvis det pågældende land indførte lokale restriktioner relateret til Covid-19. Dermed er man som rejsende nu bedre stillet, hvis ens rejse eksempelvis forhindres pga. restriktioner ved destinationen,” siger Henrik Bundgaard og kommer med en afsluttende opfordring.
"Vi opfordrer alle vores kunder til at sætte sig grundigt ind i rejsemålets indrejseregler og sikkerhedsniveau inden de bestiller en rejse," siger han.
Afbestilling af rejse
Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.
Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail. Det gælder også ved delvis refusion. Herefter kan du kontakte Codan Danmark og eventuelt anmelde skaden.
Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækning til rejseforsikringen.
Her kan du læse mere om dækningen for Codan Danmarks rejseforsikring og spørgsmål om coronavirus.