De fleste danskeres pengepunge har nok bidt mærke i, at der gennem de seneste år har været en markant stigning i prisen på dagligvarer.
Selvom, at økonomien bliver presset af de stigende priser, ønsker man dog ikke at gå på kompromis med kvaliteten af de dagligvarer, man lægger i kurven.
Nu håber Rema 1000's kommunikationschef Jonas Schrøder i et nyt opråb, at han kan være med til at vende prisudvikling - både for kunderne og butikkernes bedste.
I opråbet over for B.T. appellerer Jonas Schrøder direkte til producenterne af de mærkevarer, Rema 1000 sælger i deres butikker.
Ifølge kommunikationschefen er kunderne nu i højere grad begyndt at vælge kædens egne mærker frem for de dyrere, velkendte brands.
Jonas Schrøder opfordrer producenterne af mærkevarer til at genoverveje deres prisniveauer, som mange forbrugere finder uholdbare.
"Der er nogle brands, der kraftigt bør overveje, hvorfor de synes, deres mærkevarer skal have så høj værdi, når kunderne ikke vil betale det. Så samler varen bare støv - og vi driver jo ikke museum og tager entre," siger han.
Prisstigningerne har været markante; alene de seneste tre år er dagligvarepriserne ifølge tal fra Danmarks Statistik steget med 25 procent.
Selvom, at de seneste 12 måneder har set en mere beskeden stigning på knap fire procent, så er det ikke uden effekt.
I Rema 1000 oplever man, at mange kunder nu går efter kædens billigere alternativer i stedet for de kendte mærkevarer. Særligt inden for morgenmadsprodukter, pålæg og mejeriprodukter er skiftet tydeligt, og ifølge Jonas Schrøder er kunderne i en stadig stigende grad blevet opmærksomme på priser.
Kunder skal dog ikke frygte for, at de pludselig ikke kan købe deres yndlingsmærker længere.
Rema 1000 vil fortsat tilbyder mærkevarer, så længe der er efterspørgsel.