Der er ikke noget at sige til, at de danske forbrugere i stigende grad vender ryggen til oksekød.
Mens pakkerne er blevet mindre, er priserne steget voldsomt, og det har fået danskerne til at finde alternativer i supermarkedet.
Hos Rema 1000 har man i år set en klar tilbagegang i salget, hvilket kommunikationschef Jonas Schrøder kobler direkte til de markante stigninger på køledisken.
Det skriver B.T.
Tendensen ses også hos Coop og Salling Group, der for nylig meldte om et fald i salget på mellem 10 og 20 procent.
Senior kommunikationsrådgiver i Coop Danmark, Jacob Lassen, understregede i weekenden, at priserne er nået et punkt, hvor mange kunder vælger andre alternativer.
"Priserne har tydeligvis ramt en smertetærskel, hvor forbrugerne begynder at trække sig og købe mindre oksekød. Det er simpelthen blevet for dyrt," sagde han til Jyllands-Posten.
Danmark er ikke det eneste land
Ifølge Ida Storm, der er sektordirektør for Kvæg, Landbrug & Fødevarer, er udviklingen ikke begrænset til Danmark.
Hun forklarer, at en generel nedgang i produktionen på tværs af Europa har bidraget til prisstigningerne, og at markedet også er presset globalt.
"Priserne på oksekød er steget, ikke kun i Danmark, men i store dele af verden. Det hænger sammen med udbud og efterspørgsel - blandt andet en let faldende produktion i hele Europa," lyder meldingen.
De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at prisen på oksekød fortsat bevæger sig opad, og dermed er der ikke noget, der tyder på, at det bliver bedre lige foreløbig.