Danmarks største supermarkedskæder, herunder Rema 1000, Salling Group og Coop Danmark, oplever massive forsinkelser i vareleverancer på grund af det ekstreme snevejr, der har ramt landet.
Det skriver Avisen Danmark.
Uvejret har medført mærkbare forsinkelser, især nord for Horsens, hvor levering til butikker er blevet vanskeliggjort af de store mængder sne.
Rema 1000's butikker, som generelt er godt fyldt efter nytåret, kan lokalt opleve udsolgte friske varer såsom mælk, brød, frugt og grønt. Nicolaj Bojsen, der er logistikdirektør hos Rema 1000 forventer dog, at situationen vil normalisere sig fra i dag - fredag.
Han fortæller tilmed, at chaufførerne, der kører for kæden, har været nødsaget til at overnatte på motorvejene, specielt langs E45, hvor sneen har forhindret dem i at komme videre.
Også Kvickly i Holstebro oplever mangel på friske varer og har endnu ikke modtaget opdateringer om leveringstidspunkter.
"Vi frygtede jo, at det her kunne ske, når vi kiggede på, hvad der skete andre steder i landet. Det er jo mega ærgerligt, for lige nu ved vi ikke, hvad vi så skal bestille til næste dag", udtaler Susanne Kristensen, der er souschef i butikken.
I Salling Group og Coop har man oplevet lignende udfordringer over hele landet. Begge understreger, at leverancer af alle typer varer er forsinkede, særligt de friske varer som mælk, brød og kød. De forsikrer dog, at hylderne stadig er fyldte, men med begrænsede alternativer til de sædvanlige varer.
Rema 1000 forventer normalisering af situationen fredag, mens Coop forudser en normalisering omkring weekenden. Jacob Nielsen fra Salling Group påpeger, at leveringernes genoptagelse er afhængig af vejret og understreger vigtigheden af chaufførernes sikkerhed.