Gæsterne udgør fundamentet for enhver restaurants succes.
Uden dem bliver overlevelse en udfordring, og mangel på gæster kan mærkes direkte på bundlinjen.
Restauranter kan dog ikke bare tage uendelige mængder gæster ind, for restauranten har kun et begrænset antal pladser.
Derfor kan forhåndsreservationer sikre en plads på restauranten, men når den der reserverer pladserne udebliver, så kommer restauranterne pludselig til at afvise gæster, der ellers var plads til.
Restaurant Ja i Holstebro har oplevet dette problem på tæt hold.
Gentagne gange er bordreservationer blevet lavet uden, at gæsterne dukkede op.
For at tackle denne udfordring har restauranten indført en usædvanlig praksis, der skaber både debat og resultater.
Det fortæller medindehaver i restauranten, Emil Andersen, til TV Midtvest.
Gæster, der ønsker at reservere et bord, skal nu angive deres kreditkortoplysninger.
Hvis de ikke møder op som aftalt, bliver et fast beløb per person trukket fra kortet. Med denne løsning har restauranten oplevet en mærkbar ændring.
"Der har da været nogen, der har brokket sig og har syntes, at det var besværligt," fortæller han til lokalmediet.
Men han understreger samtidig, at tiltaget har mindsket antallet af udeblivelser markant.
Udeblivelse fra reservationer er et stigende problem i restaurationsbranchen, og det er derfor på ingen måde usansynligt, at man fremover vil kunne møde lignende tiltag på andre restauranten.