At gå ud at spise er en dejlig måde, at forkæle sig selv på.
Men disse restaurantbesøg, kan blive dyrere end nødvendigt på grund af et par luskede tricks fra restauranterne.
Ekspert i privat økonomi Andrea Knowles, delte til Express, fem måder, hvorpå restauranter får deres kunder til, at bruge flere penge.
I livet betaler det sig, at være tidligt på den, men på en restaurant er det ikke nødvendigvis tilfældet.
Andrea sagde:
“Hvis dit bord ikke er klar, er der gode chancer for, at de vil sende dig til baren, for at købe en drink, mens du venter.”
Ud over at øge prisen på din samlede regning, kan det at gøre dig lidt beruset før måltidet, tilskynde til lavere hæmninger og større udgifter end forventet.
Så eksperten giver her den penge besparende løsning.
Første tip fra Andrea er, at ankomme til restauranten på slaget, så du ikke falder for tricket med, at blive sendt i baren.
Andet tip, er også drikke relateret.
“Tjenere og servitricer spørger hvad du ønsker af drikkevarer, så snart du har sat dig, for at lokke dig til, at træffe en dyrere beslutning.”
Når en restaurantgæst har sat sig på sin plads og taget frakken af, har de sandsynligvis ikke haft tid til, at tage et grundigt kig på på de tilbudte drikkevarer, eller deres priser.
Når de bliver bedt om at bestille med det samme, vil gæsten ofte bestille et større glas vin, øl eller sin yndlings drink, som alt sammen kan være dyrere, end man havde forventet.
Og når man bestiller vin, skal gæsterne være opmærksomme på et bestemt psykologisk trick.
“Det er et velkendt faktum, at mange mennesker har en tendens til, at bestille den næst billigste vin, så de ikke virker nærige, men da dette er sådan en almindelig ting at gøre, hæver mange restauranter faktisk prisen.”
“Næste gang du går på restaurant, så bemærk prisforskellen mellem den billigste og den næst billigste vin.”
Men det er ikke blot disse drikke tricks, der gør at folk bruger flere penge.
Restauranterne bruger også mad tricks.
Andrea sagde:
“Du bemærker måske ikke dette smarte trick, men mange restauranter udelader, at skrive “kroner”, “euro” og så videre, når de noterer deres priser.”
“Dette er ikke en designfunktion, men i stedet en psykologisk beslutning, da undersøgelser viser, at fjernelse af tegnet adskiller pengene fra tal, så du ikke føler, at du bruger penge.”
Endelig vil menuen fremhæve et dyrt måltid, så andre muligheder virker som et godt køb.