Med kun få dage til årets største handelsdag, Black Friday, står butikkerne på spring for at møde rekordstore forventninger fra danske forbrugere.
En ny rapport fra Dansk Industri (DI) viser, at næsten to tredjedele af danskerne planlægger at gøre et kup den 29. november, og gennemsnitsforbruget ventes at runde 2.500 kr. pr. person.
Det fremgår i en pressemeddelelse fra VIA Ritzau.
Yngre generationer dominerer
De yngste forbrugere, især Generation Z, står for den største andel af købet.
Hele 85 % af denne gruppe forventer at handle på Black Friday.
Til sammenligning er det kun 41 % af den ældre Boomer-generation, der planlægger at deltage i udsalget.
Ifølge Jacob Kjeldsen, branchedirektør for DI Handel, skyldes det både økonomiske faktorer og kulturelle vaner:
"De yngre generationer har færre penge imellem hænderne og derfor har det største incitament til at spare pengene på f.eks. julegaverne, og så er de yngre generationer også vokset op med Black Friday som en fast tilbagevendende begivenhed," forklarer han.
Kontroversielle platforme vinder frem
Et særligt træk ved årets Black Friday er den stigende popularitet af platforme som Temu og Shein, der lokker med ekstreme rabatter.
Ifølge undersøgelsen planlægger ca. 250.000 danskere at handle på Temu, trods advarsler om dårlig produktkvalitet og kopivarer.
Selvom 88 % af danskerne er bekendt med debatten om sikkerheden ved produkter fra platforme som Temu og Shein, vælger mange alligevel at købe her på grund af de lave priser.
"Produkterne på platforme som Temu og Shein kan være farlige og ulovlige, men fordi prisen er så lav, så køber de det alligevel… Det understreger kun behovet for, at vi får en stærkere håndhævelse af både danske og EU-regler," understreger Jacob Kjeldsen.
Med rekordmange forventede deltagere og en gennemsnitsudgift, der stiger, tyder alt på, at årets Black Friday bliver en dag, der ikke blot sætter omsætningsrekorder, men også trækker linjer op i debatten om bæredygtighed og forbrugernes ansvar.
Kontroversielle platforme vinder frem
Et særligt træk ved årets Black Friday er den stigende popularitet af platforme som Temu og Shein, der lokker med ekstreme rabatter.
Ifølge undersøgelsen planlægger ca. 250.000 danskere at handle på Temu, trods advarsler om dårlig produktkvalitet og kopivarer.
Selvom 88 % af danskerne er bekendt med debatten om sikkerheden ved produkter fra platforme som Temu og Shein, vælger mange alligevel at købe her på grund af de lave priser.
"Produkterne på platforme som Temu og Shein kan være farlige og ulovlige, men fordi prisen er så lav, så køber de det alligevel… Det understreger kun behovet for, at vi får en stærkere håndhævelse af både danske og EU-regler," understreger Jacob Kjeldsen.
Med rekordmange forventede deltagere og en gennemsnitsudgift, der stiger, tyder alt på, at årets Black Friday bliver en dag, der ikke blot sætter omsætningsrekorder, men også trækker linjer op i debatten om bæredygtighed og forbrugernes ansvar.